بال هایی جدید برای عملکرد بهتر هواپیماها

این پژوهشگران قبلا هم نوعی فوم فلزی فشرده تولید کرده بودند که قادر به متوقف کردن تیر اسلحه و بلوکه کردن تشعشعات مضر بود، اما فوم جدید فلزی صمغی تولید شده توسط آنها می تواند جایگزین آلومینیوم برای تولید بال هواپیما شود.

فوم های فلزی معمولا از کره های توخالی فلزی تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر چیده می شوند. مهم ترین مزیت این فوم ها سبک تر بودن آنها در مقایسه با فلزات عادی و در عین حال استحکام بالای آنهاست.

به گفته پرفسور افسانه ربیعی که سرپرستی تیم تولیدکننده این فوم های فلزی ضمغی را بر عهده داشته است، محصول جدید هم از کره های توخالی فلزی ساخته شده، ولی برای افزایش مقاومت و استحکام از فولاد ضدزنگ نیز بهره گرفته شده است. همچنین با ایجاد خلا در فضای بین کره ها نوعی صمغ آب گریز نیز به فضای بین آنها تزریق شده است.

آزمایش مقایسه ای این ترکیب جدید با ترکیبات بال هواپیما نشان می دهد که محصول جدید عملکرد بهتری در آب و هوای بارانی داشته و هدایت راحت تر هواپیما و افزایش قدرت مانور آن را ممکن می کند.

دفع بهتر حشرات و جلوگیری از بلعیده شدن آن ها توسط توربین های موتور و استحکام و شکنندگی بیشتر از جمله مزایای این بال جدید است. البته هنوز برای تجاری سازی این محصول راه درازی در پیش است.

منبع: مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا