غذای سالم از مزرعه تا سفره

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه 400 هزار تا 2 ميليون نفر مسموم شده و حدود 5 تا 20 هزار و 600 نفر نیز بر اثر استفاده از انواع آفت ‌كش ها جان خود را از دست‌ می ‌دهند؛ 75 درصد از اين قربانيان را كشاورزان تشكيل ‌می ‌دهند.

هم اکنون 268 نوع سم در بخش کشاورزی کشور مصرف می شود که حدود 8 درصد آنها پرخطر است. حدود 7 درصد از این سموم با خطر متوسط و 63 درصد از آنها نیز کم خطر برآورد شده اند. طبق برآوردها، ایران از نظر میزان سرانه مصرف سموم در رتبه بسیار بالایی قرار دارد ایندرحالی است که  سرانه مصرف سموم کشاورزی در ایران 146 کیلوگرم ، در آمریکا80 کیلوگرم و در اروپا 70 کیلوگرم است.

همچنین برحسب جمعیت روستایی، استان های مازنداران( به ویژه شهرستان بابل)، گیلان و گلستان در صدر استفاده از سموم و آفت کش ها قرار دارند.

طبق برآوردها، ایران از نظر میزان سرانه مصرف سموم در رتبه بسیار بالایی قرار دارد ،این درحالی است که سرانه مصرف سموم کشاورزی در ایران 146 کیلوگرم ، در آمریکا80 کیلوگرم و در اروپا 70 کیلوگرم است.

دکتر فرشته حسینی، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به تاثیر مصرف سموم و آلاینده های کشاورزی بر کیفیت و امنیت مواد غذایی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: هم اکنون ایران از لحاظ پتانسیل های طبیعی و خدادادی در حوزه منابع طبیعی، توانمندی بالقوه ای در تولید مواد اولیه سالم و با کیفیت دارد اما متاسفانه آگاهی نداشتن و اطلاعات اندک تخصصی بسیاری از تولید کنندگان بخش کشاورزی، باعث استفاده بی رویه یا نادرست سموم و کودهای شیمیایی شده است؛ سموم و کودهایی که باقیمانده آنها در محصولات غذایی برای مصرف کنندگان در درازمدت و میان مدت مخاطرات زیادی به همراه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از محصولات ارگانیک چقدر می تواند در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی سالم نقش داشته باشد؟ اظهارداشت: در صورتی که محصولات کشاورزی تحت قوانین، ضوابط و استانداردهای تدوین شده محصولات ارگانیک تولید شوند، می توان از سلامت آنها تا حدود زیادی اطمینان حاصل کرد.

به گفته وی، متاسفانه هم اکنون سودجویی زیادی از اصطلاح ارگانیک انجام می شود به طوری که برخی از عرضه کنندگان محصولات کشاورزی در بازار بسیاری از محصولاتی که صرفا فراوری صنعتی نشده اند را با نام ارگانیک ارائه می کنند که عوام اقبال زیادی هم به آنها نشان می دهند. 

وی به اقدامات اساسی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی برای عرضه محصولات سالم و ایمن اشاره کرد و گفت: همواره دید کاربردی، توجه به نیازهای جامعه، تجاری سازی یافته های پژوهشی و کاربردی کردن نتایج طرح ها از جمله اهداف مهم جهاد دانشگاهی محسوب می شوند، از اینرو رسالت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، توسعه علوم، فناوری و تجاری سازی فراورده های غذایی سالم و فراسومند است.

حسینی بیان کرد: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی طی سال های اخیر در راستای تحقق این رسالت به منظور تولید و عرضه فرآورده های غذایی سالم و با کیفیت در جامعه، اقدامات اساسی پیرامون تولید رنگ های خوراکی طبیعی و جایگزینی آنها به جای رنگ های سنتزی در فراورده های مختلف غذایی، تولید فراورده های حجیم شده (اسنک) حاوی دانه های حبوبات، سبوس، جوانه ها، دانه های روغنی و …، دانش فنی محصولات رژیمی حاوی جایگزین های چربی و شکر، تولید محصولات سالم از فراورده های میوه و سبزی و ….. انجام داده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا