تاییدیه سیب سلامت ضامن اصالت روغن های گیاهی

چراکه بسیاری از افراد و متخصصان معتقدند، اثرات مثبت و بدون عوارض درمان با طب سنتی در بسیاری از مواقع به وضوح قابل مشاهده بوده و از سوی دیگر عوارض کمتری نیز نسبت به درمان های شیمیایی دارد.

یکی از این داروهای گیاهی روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، نارگیل، بادام، کنجد و… است که در بیشترعطاری‌ها به وفور یافت می شود. اینکه این روغن ها گاه خواص درمانی فوق العاده ای دارند موضوعی انکار ناپذیر است اما آنچه که جای نگرانی دارد این است که طبق پژوهش ها این فرآورده‌ها  90 درصد تقلبی هستند.

از این روست که نه تنها خاصیت درمانی ندارند، بلکه به دلیل استفاده از مواد مشابه روغن و اسانس‌های مختلف موجب بروز مشکلات عدیده ای در مصرف کننده نیز می شود.دراین میان نیز افراد براین تفکرند که راه هایی غیر علمی برای تشخیص روغن های گیاهی تقلبی ازغیر تقلبی وجود دارد؛ به عنوان مثال  یکی از راه های سنتی تشخیص روغن های گیاهی اصل از تقلبی، بو کردن آن است که خیلی از افراد از این روش استفاده می کنند.

این در حالیست که مدیر آزمایشگاه مرکز خدمات تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه بهره گیری از روش های سنتی مانند عطر و بو و رنگ و مزه در تشخیص روغن های گیاهی اصل از تقلبی راهکار علمی نیست، گفت: چراکه، روغن کنجدی که بوی شدید کنجد دارد ممکن است با روغن بی بوی دیگری که ارزان قیمت است ترکیب شده و تشخیص آن تنها با آنالیز دستگاهی میسر است.

فاطمه تاج آبادی با بیان اینکه، بررسی این فرآورده ها نیازمند آزمون های تخصصی است، گفت: تجهیزات پیشرفته ای در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی وجود دارد که به صورت دقیق این ارزیابی ها را انجام داده و علاوه بر اندازه گیری کمی کار شناسایی ترکیبات را نیز انجام می دهد.

وی با بیان اینکه آیتم های کنترل کیفی بسیار متنوع هستند، گفت: یکی از آزمون های بسیار مهم که در این آزمایشگاه انجام می گیرد، بررسی کیفیت روغن های گیاهی موجود در بازار است که اغلب خواص درمانی برای آنها عنوان می شود.

تاج آبادی تصریح کرد: اغلب روغن ها از بذرها تهیه می شوند و به دلیل هزینه بر بودن موضوع تقلب در آنها دیده می شود. از این رو، آزمون های تخصصی برای بررسی این روغن ها وجود دارد که تک تک اسیدهای چرب خاص روغن گیاهی را  شناسایی و اندازه گیری کرده و سپس با مقدار استاندارد مقایسه می کنیم که دریابیم آیا با استانداردها مطابقت دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه از طریق ستون های قطبی تقلب کاملا قابل شناسایی و بررسی است، گفت: البته در اسیدهای چرب سنگین این کار با ستون های غیر قطبی میسر است که با روشی که در این آزمایشگاه وجود دارد می توانیم با ستون غیر قطبی نیز به راحتی تمام اسیدهای چرب را ارزیابی کنیم و این ویژگی تنها خاص آزمایشگاه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است.

تاج آبادی با بیان اینکه این آزمایشگاه کاملا شناخته شده و مورد تایید سازمان ها و متولیان دولتی غذا و دارو در کشور است گفت: بنابراین، توصیه من به مصرف کنندگان این فرآورده این است که از روغن هایی استفاده کنند که مورد تایید سازمان غذا و دارو و دارای تاییدیه سیب سلامت است. چراکه، قطعا کنترل کیفیت روی چنین محصولاتی انجام شده است.

گفتگو: نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا