الیاف پنبه ای با خاصیت ضد چروکی تولید شد

مینا شاکری نماینده در مرکز صنعتی سازی فناوریهای کاربردی ستاد توسعه فناوری نانو (آیکن) در گفتگو بامهر اظهار کرد: عدم ثبات ابعادی و چروک پذیری منسوجات پنبه ای، یکی از مشکلات و معایب این الیاف است که همواره مصرف کنندگان با آن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از رزین های «فرمالدهید» و «پلی کربوکسیلیک اسیدها» روش هایی هستند که در این زمینه استفاده می شود، خاطر نشان کرد: چالش اصلی این روش ها، رها سازی ترکیبات سمی و مضر و همچنین کاهش استحکام پارچه های پنبه ای است. از طرفی ماندگاری این روش ها کوتاه مدت بوده و بعد از چند سیکل شست و شو از بین می رود.

شاکری با بیان اینکه محققان موفق شدند که در یک شرکت دانش بنیان پارچه های پنبه ای را تحت پردازش پلاسما قرار دهند، عنوان کرد: در این پارچه ها بعد از اعمال نانومواد تحت پردازش پلاسما قرار می گیرند تا این خاصیت ضد چروکی ماندگار باشد.

وی با بیان اینکه این پارچه ها علاوه بر اینکه خاصیت ضد چروکی دارند دارای نانوموادی هستند که ویژگی آنتی باکتریالی به آنها می دهد، بیان کرد: ماندگاری طولانی مدت خاصیت ضد چروکی پارچه های پنبه ای، استفاده از مواد زیست سازگار، افزایش خواص آنتی باکتریالی پارچه های پنبه ای و پایداری خاصیت ایجاد شده بعد از ۱۰ چرخه شست و شو طبق استاندارد ملی ۷۶۶۴ از ویژگی های این پارچه ها هستند.

شاکری با تاکید بر اینکه این روش برای ضد چروک کردن سایر پارچه‌ها نیز قابل استفاده است، یادآور شد: ولی از آنجایی که چروک پذیری پارچه پنبه‌ای بیشتر است، ما از این روش برای ضد چروک کردن این نوع پارچه‌ها استفاده کردیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا