اطلاعات ژنتیکی خود را در اختیار هیچ مرکزی قرار ندهید

شرکت ژن شناسی انسستری (Ancestry) در ایالت یوتا در آمریکا، سالهاست که نمونه های دی ان ای مشتریان علاقمند را جمع آوری کرده است و پایگاه داده ای شامل اطلاعات ژنی 15 میلیون نفر را در اختیار دارد.

ممکن است در آزمایش دی ای ان  این شرکت بفهمید که اصالت نیجریه ای یا ایتالیایی دارید؛ همچنین متخصصان این شرکت به شما می گویند که آیا دی ان ای شما با اقوام احتمالی در این پایگاه داده ارتباطی دارد یا خیر.

این امر برای پیدا کردن اقوام دور و کامل کردن شجره نامه شما مفید است اما کار بزرگ این شرکت ارزیابی زمینه ژنتیکی برای بیماریهاست.

به همین دلیل شرکت انسستری هفته گذشته پروژه AncestryHealth را با طراحی یک آزمایش 149 دلاری آغاز کرد که زمینه بروز 9 بیماری از جمله سرطان پستان، بیماری قلبی و مشکلات خونی را بررسی می کند. این آزمایش با همان تکنولوژی تشخیص ژنی «SNP-chip» که این شرکت برای ردیابی نژاد افراد از آن استفاده می کند کار می کند که 700 هزار نشانگر ژنی را در دی ان ای شما بررسی می کند.

این شرکت آمریکایی قصد دارد سال آینده یک سرویس اشتراکی برای اطلاعات ژنتیکی دقیق تر که تنوع کد ژنتیکی افراد را مشخص می کند راه اندازی کند.

تا به امروز شرکت 23 and Me  بزرگترین شرکت در زمینه آزمایش های سلامت مبتنی بر دی ان ای بوده است. اما آنچنان که محققان هفته گذشته در مقاله ای اعلام کرده اند مشکل این آزمایش ها این است که دارای نواقص اساسی هستند.

محققان به این امر اشاره می کنند که ارزش یک آزمایش ژنتیک در صورتی که پیشینه خانوادگی یک بیماری را نداشته باشید پایین است. ممکن است نتیجه آزمایش شما در مورد داشتن یک ژن عامل سرطان روده بزرگ مثبت باشد اما عوامل متعدد دیگری -چه ژنتیک و چه غیر ژنتیک- نشان دهد که شما هرگز به این سرطان دچار نخواهید شد.

علاوه بر این نتیجه منفی آزمایش ممکن است شما را فریب دهد و تصور کنید در برابربیماری ها ایمن هستید. آزمایش شرکت 23andMe برای جهش ژن های BRCA1 و BRCA2 که می توانند موجب سرطان پستان شود، تنها سه نوع بیماری را بررسی می کند که افرادی که اجداد یهودی اشکنازی دارند بیشتر به ان مبتلا می شوند.

محققان می گویند این روش ممکن است 80 درصد از افرادی که قابلیت ابتلا به بیماری ها را دارند نادیده بگیرد زیرا هزاران بیماری مختلف وجود دارد که این آزمایشها آنها را ارزیابی نمی کند. از این رو برای تفسیر نتایج و درک مفاهیمی که در دی ان ای افراد نهفته است، کمک متخصصان بالینی بسیار مهم است.

مترجم: محسن کاریزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا