تولید نخستین سلول حافظه بلندمدت مقلد مغز انسان

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا با همکاری «دکتر حسین نیلی» دانش‌آموخته دانشگاه تهران، «امید کاوه‌ای»، دانش‌آموخته دانشگاه شهیدبهشتی و «احمد اسماعیل‌زاده کندجانی»، یکی از نخستین سلول‌های الکترونیکی چند وضعیتی جهان را ساخته‌اند که توانایی مغز برای پردازش و ذخیره چندین نوع اطلاعات را تقلید می‌کند.

این دستاورد، دانشمندان را به سوی ارائه جوانب الکترونیکی اصلی مقلد مغز انسان نزدیک می‌کند و رسیدن به چنین هدفی، گامی حیاتی به سوی ساخت یک مغز بیونیک و کمک به درمان‌ شرایطی مانند آلزایمر و پارکینسون است.

شارات سریرام، رهبر ارشد این پروژه، اعلام کرد: این نزدیک‌ترین گام به تولید سیستم مغزمانند حافظه‌دار است که اطلاعات را یاد گرفته و آن را ذخیره می‌کند؛ بنابراین، این سلول، در بازیابی این اطلاعات ذخیره‌شده سریع عمل خواهد کرد.

مغز انسان، رایانه آنالوگی بی‌نهایت پیچیده‌ای است و محققان تاکنون قادر به بازتولید آن نبوده‌اند؛ این در حالی است که توانایی تولید سلول‌های حافظه آنالوگ متراکم و فوق‌سریع، راه را برای تقلیدکردن از شبکه‌های عصبی زیستی بسیار پیشرفته هموار می‌کند.

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات پیشین دانشگاه RMIT بود که در آن، حافظه‌های فوق‌سریع در مقیاس نانو با استقاده از یک ماده اکسید کاربردی در شکل یک فیلم فوق‌نازک تولید شدند. این فیلم، 10 هزار برابر نازک‌تر از تار موی انسان بود.

دکتر حسین نیلی، نویسنده ارشد این مقاله، گفت: کشف جدید، دستاورد مهمی است زیرا به سلول‌های چندوضعیتی امکان ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات درست مانند مغز انسان را می‌دهد.

حافظه‌های در مقیاس نانو، نیاکان اجزای ذخیره‌سازی شبکه‌های هوش مصنوعی پیچیده‌ای هستند که برای ساخت مغز بیونیک لازم‌اند.

جزئیات این سلول حافظه در مجله Advanced Functional Materials ارائه شده است.