نقش فرهنگی جهاددانشگاهی نادیده گرفته شده است

پیرو این امر، دانشگاه الزهرا(س) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود پایگاه خوبی که در بدنه دانشجویان داشته توانسته به عنوان یکی از بازوان فکری و اجرایی دانشگاه ها فعالیت کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س) گفت: امروزه واحدهای جهاددانشگاهی با چالش هایی رو به رو هستند به این معنا که علیرغم پتانسیل بالایی که دارند به خصوص در حوزه فرهنگی مغفول مانده اند واین مقوله آسیبی جدی برای نهادی که زائیده انقلاب فرهنگی است، به شمار می رود.

وی در رابطه با مشکلات یاد شده در گفتگو با سیناپرس گفت: این واحد جهاددانشگاهی با حضور نیروهای دانشجویی مسلمان، قبل از انقلاب وظیفه انتقال تجربیات به بخش فرهنگی و انجمن اسلامی دانشجویان آن زمان را داشت؛ این فعالیت تا آنجا ادامه پیدا کرد که تاکنون نیز هیچگاه این واحد از وجود نیروهای ارزشمند خالی نبوده است.

مژگان اثباتی ادامه داد: مهمترین مشخصه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، تکیه و توجه به حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده که حاصل آن طراحی و ابداع ده ها برنامه فرهنگی و جشنواره سراسری است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از آثار ماندگار این واحد که کمتر از آن صحبت شده است، طرح نخستین دوره برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قران کریم ویژه دختران دانشجوی دانشگاه های سراسر کشور در دهه 60 بوده که این واحد جهاد بانی و مجری آن است. در حال حاضر هم شاهد آن هستیم که این جشنواره ملی همه ساله در دانشگاه های سراسر کشور برگزار می شود.

اثباتی عنوان کرد: از آنجا که اهداف برنامه های فرهنگی برقراری توازن منطقی برای پرورش خلاقیت ها و تقویت نقش های هفتگانه دانشجویان است، بنابراین رویکرد فرهنگی متمرکز بر اهداف عبادی و مناسک، رشد فردی، خانواده، اخلاق اجتماعی، اشتغال دانش بنیان، سیاسی، اجتماعی و محیط زیست بوده است.

در حوزه محیط زیست در طرح جهانی پاکسازی کره زمین، در کنار سمن های مجری و مردم بوده ایم و با برگزاری چندین تور علمی و کوهنوردی به پاکسازی محیط زیست پرداخته و همچنین در زمینه بحران آب نیز کارگاه گفتگو با آب و طبیعت را در دست اقدام داریم.

وی در ادامه برگزاری نخستین همایش سراسری «پایداری خانواده، تعالی جامعه» با همکاری معاونت ریاست جمهور در حوزه زنان و خانواده و برگزاری اولین تکریم و تجلیل از دختران دانشجوی دانشگاه الزهرا که مدال آوران عرصه ورزش در سطح جهانی، آسیایی و ملی محسوب می شدند را از دیگر فعالیت های این واحد دانست و گفت: این واحد دارای کانون های متعدد فرهنگی فعال است که به صورت خودجوش با کمک معاونت فرهنگی واحد در حال فعالیت هستند.

اثباتی ادامه داد: کانون گردشگری که علاوه بر برنامه های ایران مرز پرگهر در زمینه های گسترده تری نیز برنامه دارد و همچنین، کانون نگاه نو که نقد فیلم های سینمای هنر و تجربه، سینمای جهان، نقد کتاب، نویسندگی خلاق، نمایشنامه نویسی، کارگاه بازیگری تئاتر، عکاسی، شعر، مسابقات هنری و… را برگزار می کند از دیگر فعالیت های واحد دانشگاه الزهراست.

وی مرکز تخصصی نجوم و کیهان شناسی دینی و مرکز علمی ترویجی صنایع دستی را از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی این واحد دانست و گفت: علاوه بر این، تربیت نیروی جوان خبرنگار برای تهیه خبر و گزارش نیز از دیگر اقدامات ماست که البته هنوز موفق به اخذ مجوز نشده ایم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در رابطه با چالش های حوزه فعالیت های این معاونت گفت: علیرغم تمام این فعالیت های ارزشمند باید بگویم بودجه تخصیص یافته دفتر مرکزی کفاف فعالیت های فرهنگی را نمی دهد. از این رو، تلاش مضاعف در این حوزه برای کسب درآمد ما را از اهداف مان دور می کند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا