باورهاي غلط را اصلاح کنيم

کارخانجات تولید آرد مازندران ملزم به رعایت طرح افزایش سبوس در نان هستند: ۱۸ درصد بربری،۱۵ درصد لواشو ۱۲ درصد سنگک

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در دفتر اين معاونت برگزار شد، شعار امسال سازمان فائو را « رفتار ما آينده ما را مي سازد رژيم غذايي سالم براي دنيايي بدون گرسنگي است» اعلام کرد.

دکتر شیران با بیان اینکه در جامعه ما این باور غلط وجود دارد که غذاي سنتي سالم تر است، افزود: بسياري از فرآورده هاي سنتي آلودگي هاي ميکروبي زيادي داردولي در كارخانجات صنعتي به سلامت جامعه اعتقاد دارند و دانشگاه هاي علوم پزشكي نيز بازرسي هاي لازم را انجام مي دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در کارخانجات صنایع غذایی، فرآورده غذايي استانداردهاي ملي اعمال و کنترل کيفي انجام مي شود.

وی با بیان اینکه فرآورده های صنعتي ريسک پاييني دارند و هزينه کمتري برگردن سيستم بهداشتي و درماني وارد مي کند، گفت:۷۰ درصد تولید مواد غذایی در کشور، صادر می شود که اين نشاندهنده آن است که مردم جامعه ۳۰ درصد محصولات صنعتی و ۷۰ درصد محصولات سنتی مصرف می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار نفر در مجموع کارخانجات صنایع غذايي استان فعاليت دارند، تصريح کرد: افراد شاغل در اين مجموعه‌ها تلاش براي ارتقا توليدات صنايع غذايي دارند.

دکتر شیران بر اصلاح فرهنگ عمومی جامعه تاکید کرد و افزود : بسیاري از افراد با انتشار فيلم ، عکس ها و نگاه غير كارشناسي جهت تخريب صنعت گام برمي دارند بنابراين رسانه ها مي توانند با افزايش سواد جامعه و تغيير باور نادرست در جهت سلامت مردم قدم بردارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران میانگین مصرف نمک در دنیاي را ۵ گرم دانست و ادامه داد: در کشورما میانگین مصرف نمک بین ۹_۱۲ گرم می باشد که باید با تغییر سبک زندگي آن را اصلاح کرد.

وی به کاهش مصرف نمک، روغن و شکر در محصولات صنعتی اشاره کردو گفت: در گذشته روغن قنادی و مصرف خانگی ۴۰ درصد اسید چرب ترانس داشتند که با اقدامات انجام شده این رقم در کشور ۵ درصد و در استان زیر ۲ درصد است.

دکتر شیران با بیان اینکه نشانگر رنگی ميزان مصرف نمک، روغن و شکر را نشان مي دهد،افزود: ۹۰ درصد محصولات تولیدی کارخانجات مازندران نشانگر دارند و ۸۰ درصد محصولات نیز درج نشانگر تراریخته دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به محصولاتی که ترکیبات غذایي اضافه شده است، گفت: درکشور فقر آهن مشكل اساسي است كه در سال هاي اخير اسيد فوليك و آهن در آرد افزوده شده است.

وی با بیان اینکه فیبر در مواد غذايي مي تواند سبب کاهش بيماري ها مختلف از جمله ديابت، فشارخون، سرطان و … مي شود، افزود: سرطان گوارش در افرادي که فيبر نمي خورند بالا است که با توجه به اينكه نان غذاي قالب مردم است مي توان با افزايش ميزان سبوس در كاهش آن گام برداشت.

دکتر شیران ادامه داد: از اول مهرماه طرح افزایش سبوس در نان آغاز شده است که در حال حاضر ۱۸ درصد بربری،۱۵ درصد لواش،و ۱۲ درصد سنگک باشد  و کارخانجات تولید آرد استان ملزم به رعایت آن هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا