سنسوری که انواع طیف نور را اندازه گیری می کند

دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های دیجیتال تنها قادرند که سطوح نور پر انرژی را به صورت الکترونیکی اندازه‌گیری می‌کنند که برای بسیاری از ما به اندازه کافی مناسب است. اما اکنون محققان یک جایگزین مکانیکی ارائه داده‌اند که تقریباً همه انواع طیف نور را اندازه می‌گیرد که این موضوع طیف وسیع‌تری از کاربردها را میسر می‌سازد.

این دستگاه که توسط محققان دانشگاه «اورگان» در آمریکا ساخته شده است به «بلومتر نانومکانیکی گرافن» معروف است و شبیه یک تشک پرش (ترامپولین) عمل می‌کند.

قسمت «فنری» این سنسور از یک صفحه گرافن ساخته شده است؛ گرافن ماده‌ای با ضخامت یک اتم است که از اتم‌های کربن مرتبط ساخته شده است. این ماده از نظر حرارتی بسیار رسانا است و در سراسر سوراخی کشیده شده که به یک قطعه سیلیکون چسبانده شده است. ضخامت کل این سنسور به اندازه یک دهم عرض یک تار موی انسان است.

زمانی‌که نور تقریباً با هر طیف رنگی به این صفحه گرافنی برخورد می‌کند، این ماده خیلی سریع گرم و منبسط شده که باعث تغییر سطح ارتعاش آن می‌شود. در حقیقت با ردیابی گسترده تغییرات سطح این غشای گرافنی – گوش دادن الکترومکانیکی به ارتعاشات آن- می‌توان میزان نوری که به این بلومتر برخورد می‌کند را با دقت بسیار زیاد اندازه گرفت.

اکنون امید است که در نهایت بتوان از این فناوری در حوزه‌هایی مانند نجوم و تصویربرداری پزشکی استفاده کرد و طول موج‌های بلند نور مانند نور مادون قرمز را اندازه‌گیری کرد. این طول موج‌ها توسط سنسورهای سنتی الکترونیکی به طور دقیق شناسایی نمی‌شوند. علاوه بر این، این بلومتر در دماهای محیط بسیار بالاتر از این سنسورها – بیش از دو هزار درجه سانتیگراد (۳،۶۳۲ درجه فارنهایت) کار می‌کند – که این موضوع کاربردهای احتمالی آن را افزایش می‌دهد.
مقاله‌ای در مورد این تحقیق به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شده است.