کارآفرینان محور اصلی پیشرفت جامعه هستند

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین با حضوراستاندار و مقامات عالی استان و به ریاست سورنا ستاری جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین برگزار شد .

سورنا ستاری افزود: اجر و پاداش اقدامات یک کارآفرین که چراغ خانه ۱۰۰ نفر را روشن می‌کند و ده‌ها نفر را مشغول به کار می‌کند، هزاران برابر بیشتر از تلاش کارمندان حقوق بگیر است.

وی در این جلسه با بیان اینکه باید کارآفرین باشید تا متوجه شوید بیمه ، مالیات و تولید چه معنایی دارد تاکید کرد: وقتی یک مدیر دولتی افتخار می کند که کسب و کاری را تعطیل کرده هرگز به عواقب بیکاری توجه نداشته و این رویکرد زاییده اقتصاد نفتی است.

قزوین ظرفیت نوآوری مبتنی بر زیست بوم را دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بر زیست بوم نوآوری و فناوری قزوین تاکید کرد و گفت: قزوین ظرفیت نوآوری مبتنی بر زیست بوم را دارد و می تواند با اتکا بر توانمندی های دانشگاهی، کشاورزی و صنعتی و گردشگری جایگاه خود را ارتقا بخشد.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان  با اشاره  به موفقیت های  دانشگاه آزاد قزوین و دانشگاه بین الملل گفت: خوشبختانه توسعه صنعتی که در برخی استانها شاهد هستیم  در این استان رخ نداده و این موضوع در رونق زیست بوم نوآوری و فناوری نقش مهمی دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان  در ادامه ظرفیت های استان قزوین برای ایجاد شهر های نوآور را مورد توجه قرار داد و گفت: شهرهای نوآور برای محقق شدن نیاز کارآفرینان ، استارتاپ‌ها، شتابدهنده هاو مراکز علمی ایجاد شده اند و این استان قزوین از ظرفیت های بالایی برای  نحقق چنین شهری برخودار است.

ستاری در بخش دیگری از سخنانش در جمع مدیران ارشد استانی قزوین گفت: اقتصاد که مبتنی بر نفت و خام فروشی باشد هرگز به توسعه منجر نخواهد شد زیرا توسعه مفهوم درون زایی دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تکنولوژی خریدنی نیست و باید آن را یاد بگیریم گفت: در اقتصاد نفتی و خام فروشی،توسعه، دانش، شغل و رفاه خریدنی است و از فروش نفت محقق می شود در حالی که در اقتصاد دانش بنیان خودمان باید تلاش می کنیم تا به توسعه برسیم .

رییس ستاد ملی نخبگان در ادامه گفت:در اقتصاد دانش بنیان تکیه برخام فروشی منطقی نیست و جایگاهی ندارد و این که با داشتن کشاورزی، صنعت و معدن فقط مواد خام آن را صادر کنیم یک اشتباه بزرگ است.

مجوزها را سریعتر صادر کنید

ستاری  با بیان اینکه در اقتصاد نفتی قوانین و بوروکراسی فراوان و دولت هم بزرگ است افزود: در کشوری که به نفت وابسته باشد دیگر کارآفرینی ارزش نیست به همین دلیل یک مجوز و استعلام مدتها طول می کشد و این روند مانعی برای سرعت در تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بار دیگر پژوهش را مورد توجه قرار داد و گفت: باید زیرساخت فرهنگی ایجاد کنیم تادربخش پژوهش موفق عمل کنیم و محصولی از دل پژوهش بیرون می آید که بخش خصوصی هم  در آن سرمایه گذاری کرده باشد.

ستاری در ادامه با بیان اینکه برای سرعت دادن به زیست بوم اقتصاد دانش بنیان صدور مجوزها را در کمترین زمان صورت گیرد گفت:برای تولید گوشت ۴۰ مجوز و برای واردات ۳ مجوز و قاچاق هیچ مجوزی لازم ندارد و این روند نشان می دهد که ما واقعا حامی تولیدکننده نیستیم لذا انتظار می رود مدیران دستگاههای اجرایی زمان پاسخ به استعلام و مجوزها را به حداقل برسانند تا تکلیف سرمایه گذار مشخص شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری فضای کسب و کار را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال های اخیر در حوزه  فضای کسب و کار اتفاق جدیدی نیفتاده هر چند دولت الکترونیک اجرا شده اما جایگاه خوبی در این بخش نداریم و باید عقب ماندگی ها جبران شود.

جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین گفت: درباره اقتصاد مقاومتی هر جا مشکل داشته باشید در دولت پیگیری می کنیم اما بدانید توسعه تنها توسط شما صورت می گیرد و اگر می خواهید جوانان کارآفرین تان در استان بمانند از ایده هایشان حمایت کنید.

بازدید از مرکز  نوآوری "سنتیک"

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیش از حضور در جلسه اقتصاد مقاومتی استان  از مرکز  نوآوری "سنتیک" دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بازدید کرد.

این مرکز بیش از ۱۰ محصول مهم‌ که واردات آن به کشور ممنوع است؛ مثل ربات اتوماسیون انبار، ربات زیردریایی، ربات سرویس رسان در منزل، ربات امدادگر و ضد تروریست، ربات پرنده و ربات تعادلی که در شبیه سازی کاربرد دارد را مورد توجه قرار داده است.

افتتاح مرکزنوآوری و مرکز سرمایه دانشگاه آزاد

ستاری همچنین از شرکت های دانش بنیان و مرکز شتاب دهنده مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز بازدید کرد.دراین بازدید معاون رعلمی و فناوری از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نوآوری و مرکز سرمایه دانشگاه آزاد نیز افتتاح شد.

مرکز سرمایه ،یک کارگاه تحلیل بازار سرمایه است که در زمینه آموزش دانشجویان با مفاهیم و سواد مالی، نحوه تحلیل و مدل سازی بازارهای مالی، روش کسب درآمد از معاملات در بازارهای مالی و تشکیل تیم حرفه ای دانشگاه جهت شرکت در مسابقات رسمی داخلی فعالیت می کند.

در این مرکز دانشجویان با روش های تحلیل بنیادی، تکنیکی و مدیریت سبدهای سرمایه گذاری به صورت حرفه ای آشنا می‌شوند و با سرمایه مجازی قادر به انجام معاملات هستند.دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم اکنون دارای ۲۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است.

افتتاح مدرسه علم و خلاقیت در پارک علم و فناوری قزوین

 در این سفر مدرسه علم و خلاقیت در پارک علم و فناوری قزوین افتتاح شد.این مدرسه باهدف آموزش علم با لذت،آموزش کاربردی ،مفاهیم علمی و فناوری نوین،خلاقیت،نوآوری و کارآفرینی دانش آموزان راه اندازی شده است. این ساختمان که دارای 500 متر زیر بناست برای تولید اسباب بازی  و وسایل آموزشی تعبیه شده است .

بازدید از  برخی  شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری ، مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز نوآوری و رشد دانشگاه بین المللی امام (ره) و شرکت  در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی از برنامه های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان قزوین بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا