کنترل نفس و حرکت نوزادان در خواب

 بلندگوهای هوشمند روز به روز در حال رایجتر شدن هستند و این دستگاه‌ها قابلیت پخش نویز سفید را دارند. این سیستم که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا ابداع شده است، نویز سفید پخش می‌کند و از چگونگی بازتاب این نویز سفید برای کنترل تنفس از سینه‌های کوچک نوزادان استفاده می‌کند. نویز سفید به سیگنالی گفته می‌شود که توان آن به‌طور یکنواخت در همه فرکانس‌ها توزیع شده‌ باشد.

این دستگاه که تا کنون تنها نسخه اولیه آن ساخته شده است، می‌تواند آهنگ تنفس نوزادان را با دقت مانیتورهای استاندارد علائم حیاتی تشخیص دهد و به آینده‌ای اشاره می‌کند که بلندگوهای هوشمند می‌توانند به صورت بی‌سیم سلامت فرد را کنترل کنند.

این سیستم هوشمند از نویز سفید برای تشخیص تنفس کودکان به همان روشی استفاده می‌کند که فناوری «سونار» می‌تواند اشیاء را تشخیص دهد. این سیستم با بهره‌گیری از طیف گسترده‌ای از میکروفون‌هایی که داخل بلندگوهای هوشمند مدرن تعبیه شده‌اند، می‌تواند نویز سفید منعکس شده از بدن یک نوزاد را ردیابی کند.

نمونه اولیه این دستگاه که BreathJunior نام دارد، برای اولین بار در یک شبیه ساز نوزاد آزمایش شد و نشان داد که این سیستم می‌تواند آهنگ تنفس را با دقت میان ۲۰ تا ۶۰ تنفس در دقیقه تشخیص دهد.

سپس BreathJunior روی نوزادان در یک بخش مراقبت ویژه نوزادان آزمایش شد و در عین حال برای مقایسه دقت این دستگاه، نوزادان به مانیتورهای سیم دار کنترل تنفس نیز متصل شدند. دوباره این سیستم ثابت کرد که بسیار دقیق است و آهنگ تنفس را تا ۶۵ تنفس در دقیقه ردیابی می‌کند که این میزان با میزان ردیابی شده توسط دستگاه‌های سیم دار و درجه یک بیمارستان مطابقت داشت.

با این حال این سیستم هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و محققان در تلاشند تا از طریق استارتاپی به نام Sound Life Sciences، این دستگاه را به تجاری سازی برسانند. 

این تحقیق اواخر ماه جاری میلادی در نشریه  Mobicom in Los Cabos منتشر می‌شود.

منبع : ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا