ایجاد حس مسوولیت در افراد راه مقابله با تغییر اقلیم

به گونه ای که بررسی های علمی و پژوهشی در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند، که در صد سال اخیر حدود 0/7 درجه سانتیگراد افزایش دما در سراسر جهان داشته ایم.

مدیر گروه منابع آب پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه، یکی از دلایل عمده این اتفاق افزایش میزان گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشری و سوخت های فسیلی است، گفت: پیش بینی ها حاکی از آن است که با فرض اینکه وضعیت همین گونه پیش برود تا سال 2100 جهان بین 1/8 تا 6/5 درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه خواهد کرد.

دکتر هادی مدبری تصریح کرد: نکته ای که در اینجا پیش می آید این است که چرا گازهای گلخانه ای افزایش یافته و برای کاهش آن چه اقداماتی باید صورت گیرد. در پاسخ به این سوال می توان گفت علل اصلی افزایش انتشار گازهای گلخانه ای گسترش کارخانه ها و فعالیت های صنعتی در سطح جهان است. عاملان اصلی این واقعه نیز فعالیت های صنعتی کشورهای پیشرفته است که منجر به افزایش ذرات معلق هوا شده اند.

وی ادامه داد: این اقدامات باعث تخریب بروز خشکسالی، کاهش تولید محصولات کشاورزی، جنگل ها، بروز سیلاب های شدید و پدیده ال نینو که کشورهای حوزه دریای کارائیب را هر ساله دچار بحران می کند، شده است.

مدبری با بیان اینکه، بروز این اتفاقات ناشی از پدیده تغییر اقلیم و تغییرات آب و هوایی است، گفت: تغییرات آب و هوایی بر جنبه های مختلف زندگی بشر تاثیر گذاشته و منجر به بروز چالش های زیادی می شود. مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع را تحت الشعاع قرار می دهد. به ویژه با افزایش سطح آب دریاها کشورهای حاشیه دریاها را دچار بحران های جبران ناپذیری می کند.

وی در رابطه با اقدامات موثر در این زمینه تاکید کرد: اقدامات در این حوزه به چند بخش تقسیم می شود، مهمترین آن شامل کاهش تولید گازهای گلخانه ای است که با دستورالعمل ها و تدوین قوانین میسر خواهد شد. ضمن اینکه، جرائم بازدارنده یکی از اقداماتی است که باید در این بخش انجام گیرد علاوه بر این مصرف بهینه انرژی با استفاده از منابع تجدیدپذیر که بتوان بیشترین بهره را از کمترین میزان انرژی دریافت کرد؛ از اقدامات موثر در این راستاست.

مدیر گروه منابع آب پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان با تاکید بر اینکه، یکی از مهمترین بحث هایی که باید در این مقوله لحاظ شود، افزایش مسوولیت پذیری در قبال کره زمین در افراد است، گفت: برای تحقق این امر در قدم نخست باید آگاهی را در این حوزه افزایش داد.

اگر یک بررسی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بیش از نیمی از مردم ایران اصلا با مفهوم تغییر اقلیم و عوامل تاثیر گذار و پیامدهای آن آشنا نیستند و همین موضوع مقابله با این پدیده را دشوار می کند. بنابراین، یکی از روش ها برای مقابله با این معضل آگاهی سازی است که با بهره گیری از رسانه های مختلف می توان این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: در سطح ملی هم با بهره گیری از روش ها و تکنولوژی های نوین مانند روش های استحصال آب باران می توان با مصرف صحیح آب و انرژی، از دست رفتن منابع تجدید پذیر و بروز خشکسالی را به تعویق انداخت. ضمن اینکه نیاز به یک سری قوانین جدید در این حوزه به شدت حس می شود. به این معنا که با نگاه دیگری به مساله آب های آزاد و موضوعات تسریع کننده تغییر اقلیم می توان بسیاری از مشکلات کشور را در این حوزه کاهش داد.

مدبری عنوان کرد: اقدام دیگر، مربوط به فعالیت های بین المللی است. به این معنا که مسوولان و دست اندرکاران انجمن های بین المللی و کنوانسیون های متفاوتی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید همه کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته را ملزم به شرکت و رعایت اصول و مقررات مورد نظر کنند.

وی تاکید کرد: باوجود اینکه کشوری مانند آمریکا که نقش اساسی در وقوع پدیده تغییر اقلیم دارد اما به دلیل شرایطش آسیب کمتری از این اتفاق خواهد دید و بنا به بهانه های مختلف از شرکت و همکاری با کنوانسیون های بین المللی در حوزه محیط زیست سر باز زنند و به صورت خودسرانه عمل کنند.

مدبری افزود: چراکه، میزان آسیب پذیری در کشورهای ضعیف تر و کمتر توسعه یافته همیشه بیشتر است و به دلیل همین موضوع کشورهای پیشرفته علیرغم اینکه بیشترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای هستند اما به دلیل زیرساخت هایی دارند احساس مسوولیتی در این راستا نداشته و همین موضوع روند مقابله با این پدیده را درسطوح بین المللی با اختلالاتی مواجه کرده است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا