سرخس از خود سلفی گرفت

طبق اعلام انجمن جانورشناسی لندن(ZSL)برای نخستین بار یک گیاه از خود عکس سلفی گرفته است! برای ثبت این سلفی دوربینی ابداع شده که با انرژی گیاهان فعال می شود.

 آنها در اوایل سال جاری سلول های سوخت میکروبال کوچکی در  نمایشگاه Rainforest Life باغ وحش لندن نصب کردند تا انرژی گیاهان را جمع آوری کنند و با استفاده از گیاهان دوربینها و حسگرهایی را در محیط زیست فعال کنند.

در این پروژه یک گیاه سرخس به نام «پیت» با استفاده از انرژی که خود تولید می کند، هر ۲۰ ثانیه یک سلفی گرفت. به گفته محققان توانایی گیاهانی که در سایه رشد می کنند برای تولید انرژی سلول های سوختی، شیوه نظارت بر حیات وحش را دگرگون می کند.

 گیاهان از طریق فرایند فتوسنتز شکر تولید می کنند که در باتری های سلولی به کار گرفته می شود.  شکر تولیدی گیاهان در برگ ها نمی ماند و از طریق ریشه و ساقه منتقل می شود.  باکتری اطراف ریشه مولکولهای شکر را می شکند و الکترون و پروتون آزاد می کند. یک آند و یک کاتد الکترونها و پروتونها را جذب و سلول سوختی را شارژ می کنند.  هنگامیکه سلول سوختی پر از انرژی می شود، برق آن آزاد و عکس سلفی ثبت می شود.

دوربین مذکور با اندکی انرژی فعال می شود و شرکت هوش مصنوعی Xnor.ai آمریکایی آن را ساخته است.  این دستگاه فقط با اندک انرژی که گیاهان کوچک تولید می کنند، قادر به عکاسی است.

این فناوری به محققان کمک می کند اطلاعات بیشتری از جنگل های بارانی دورافتاده به دست بیاورند. هدف نهایی این پروژه استفاده از گیاهان برای تامین انرژی مورد نیاز  دوربین های نظارتی و حسگرها در حیات وحش است.

 اکنون به نظر می رسد این آزمایش موفقیت آمیز بوده و گیاه توانسته بدون دخالت انسان از خود سلفی بگیرد. البته دانشمندان تصمیم دارند این آزمایش را قبل از اجرا در حیات وحش،ارتقا دهند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا