بروز آکنه در افرادی که لبنیات مصرف می کنند

بیست و هشتمین کنگره اروپایی آکادمی مباحث امراض پوستی و پزشکی بیماری‌های مقاربتی (28th European Academy of Dermatology and Venereology Congress) به میزبانی شهر مادرید در کشور اسپانیا برگزار شد.

یکی از گزارش های ارائه شده در این کنگره، به ارزیابی عوامل مختلف بروز لکه های پوستی و آکنه پرداخته و  پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، بیش از 6 هزار و 700 شرکت‌کننده در شش کشور را مورد بررسی قرار دادند.

بریژیت درنو (Brigitte Dreno) از پژوهشگران بیمارستان دانشگاه نانتز (Nantes) فرانسه که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: « مطالعات انجام شده، برای اولین بار به ما این امکان را می‌دهد که مهم‌ترین فاکتورهای مواجهه با آکنه را پیش از هر نسخه درمانی، از طریق خود بیمار و سوالاتی که از او پرسیده می‌شود، شناسایی کنیم.»

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد، آکنه در افرادی که روزانه لبنیات مصرف کرده‌اند  در مقایسه با افرادی که لبنیات مصرف نمی‌کردند  به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است. بروز آکنه در افرادی که لبنیات را به طور روزانه مصرف می کردند، 2/48 درصد گزارش شده در حالی که این میزان در افرادی که به طور منظم از این مواد استفاده نمی کنند، 8/38 درصد است.

 این اختلاف آماری در بین افرادی که آب گازدار (سودا) یا  نوشیدنی های قندی مصرف می کردند،6/35 درصد بوده و کسانی که این نوشیدنی ها را مصرف نمی کردند، 31 درصد است.

37 درصد از مصرف کنندگان دائمی شیرینی و شکلات با اکنه دست و پنجه نرم کرده و در مقابل این آمار در بین افرادی که به این خوردنی ها علاقه ای ندارند،  8/27 درصد است. بروز آکنه در بین طرفداران سرسخت آب‌نبات‌ها و تنقلات شیرین  7/29 درصد  بوده و در بین کسانی که از این مواد در رژیم غذائی خود استفاده نمی کردند،  1/19 درصد گزارش شده است.

نکته عجیب و دور از ذهن، در بررسی نتایج فوق، این است که مصرف‌کنندگان پروتئین آب‌پنیر 11 درصد بیشتر دچار آکنه می شوند و در مقابل 7 درصد افرادی که از این پروتئین استفاده نمی‌کنند، دارای آکنه هستند.

پژوهشگران همچنین دریافتند  9/11 درصد افراد مبتلا به آکنه، آستروئیدهای آنابولیک  (anabolic steroids) را مصرف می‌کرده‌اند درحالی‌که 2/3 درصد این افراد آستروئیدهای آنابولیک را استفاده نمی‌کردند.

قابل توجه است که قرار گرفتن در معرض آلودگی یا استرس  باعث می‌شود تا افراد در خطر ابتلا به آکنه قرار گیرند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، اقدامات خشن و مراقبت‌های نامناسب از پوست می‌تواند بروز لکه های پوستی را شایع‌تر سازد.

علاوه بر این موارد، باید ذکر کرد، این نتایج، هیچ تأثیر قابل‌توجهی را در استفاده از دخانیات برای بروز آکنه نشان نمی دهد درحالی‌که پیش‌ازاین دخانیات به‌عنوان یک محرک بالقوه در بروز این عارضه عنوان می‌شد.

مترجم : فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا