ناهید2 در چه وضعیتی است؟

پس از آن، مشخص شد انفجاری در سکوی پرتاپ ماهواره‌بر ناهید1 رخ داده و فعالیت را با وقفه مواجه کرده است. سپس، گزارش هایی از سوی دست اندرکاران این پروژه منتشر شد مبنی بر اینکه ماهواره ناهید1 در مرحله تست سازگاری با ماهواره بر است و مدل مهندسی ماهواره ناهید 2 نیز به زودی آماده می شود.

با گذشت زمان اندکی از این اتفاقات چندی پیش رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری که به بهانه هفته فضایی برگزار شده بود اعلام کرد: مدل مهندسی ماهواره مخابراتی ناهید2 تا دو ماه دیگر به سازمان فضایی ایران تحویل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ماهواره ناهید2 بخشی از برنامه راهبردی دستیابی به ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ است که مأموریت های مختلفی را بر عهده دارند. مأموریت اصلی این ماهواره، آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه ای و دستیابی به عمر عملیاتی دو ساله است. علاوه بر این، زیرسیستم تعیین کنترل وضعیت و موقعیت با پایداری سه محوره و دقت نشانه روی 3 درجه ای RMS در تمامی جهات را می توان از بخش های مهم این پروژه در نظر گرفت.

این ماهواره به فناوری مانورهای مداری مجهز خواهد شد و بنابراین می تواند با استفاده از پیشران شیمیایی و سطح رانش یک نیوتن، خود را از ارتفاع 500 کیلومتری به ارتفاع 550 کیلومتری برساند.

جرم ناهید1، 50 کیلوگرم و ابعادش یک مکعب مستطیل (80*70*60) است. ناهید2 کمی بزرگ‌تر و جرمش حدود دو برابر ناهید1 است.

ماهواره ناهید 2 در ابعاد 64×64 سانتیمتر و به وزن 100 کیلوگرم است و در مدار 550 کیلومتری با زاویه میل 55 درجه قرار خواهد گرفت.

مدیر پروژه ماهواره ای ناهید در گفتگو با سینا پرس با بیان اینکه گام اول ناهید1 روی زمین، با موفقیت پشت سر گذاشته‌ شده است، گفت: گام دوم هم ناهید2 است که می‌توان آن را مدل پیشرفته‌تر ناهید1 نامید.

مریم موسوی ادامه داد: هر سه مأموریت تعیین و کنترل سه محوره، مکانیزم پنل‌های خورشیدی و برقراری ارتباط در باند مخابراتی ku برای اولین بار در کشور روی ماهواره ناهید پیاده‌سازی شده است. ضمن اینکه، دستاوردهای ناهید1 در مراحل ساخت و عملیاتی شدن این پروژه نقش ویژه ای ایفا می کند.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی ایران بعد از بهره برداری از ماهواره ناهید1 اکنون در قشم و ماهدشت، سه ایستگاه نصب و راه اندازی کرده است. در قشم و ماهدشت ایستگاه بهره برداری در باند مخابراتی ku و ایستگاه بهره برداری از باند S و باند UHF تست شده و کاملا آماده بهره برداری است.

موسوی در رابطه با سایر فعالیت های این پروژه، تصریح کرد: علاوه بر اینها در بوشهر و بخش دیگری از ماهدشت نیز ایستگاه های پشتیبان راه اندازی کرده ایم. ایستگاه های زمینی هم دقیقا مشابه ماهواره ها هنگامی که آماده شده و مراحل نصب و راه اندازی آنها تکمیل می شود، نیاز به تست ها و پایش های دوره ای دارند تا از صحت کارکردشان اطمینان حاصل شود.

وی با بیان اینکه، این برنامه به صورت جدی از سوی پژوهشگاه فضایی و تیم اجرایی ناهید در حال انجام و پیگیری است، عنوان کرد: فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به‌عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است. به عبارتی ماهواره‌ ناهید قرار است مأموریت‌هایی همچون باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار و تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی را انجام دهد.

موسوی افزود: ز سوی دیگر فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیسم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا