چگونه با کودکی که لکنت زبان دارد برخورد کنیم؟

کودکی پنج ساله دارم که مبتلا به گاهی هنگام صحبت کردن دچار لکنت زبان می شود. آیا لکنت زبان او عادی است؟ چه زمانی باید درمان لکنت زبان کودکم راشروع کنم؟

لکنت زبان عبارت است از اینکه کودک نتواند کلمات را به طور منظم و روان بیان کند برای مثال در حرف زدن او وقفه یا تکرار ایجاد شود یا کلمه را بکشد.بیشتر تنش های روانی و هیجان ها به خصوص ضربه های روحی ناگهانی و غیر منتظره و حاد به وجود آوردنده این مشکل است.

گاهی علت اصلی لکنت زبان در دیسیپلین و سخت گیری شدیدی است که والدین در نحوه سخن گفتن کودک اعمال می کنند یا اغلب در کودکانی که پدر و مادر به حرف هایشان توجهی نمی کنند و نمی گذارند حرف شان را بزنند و به وجود می آید.

در برخورد با این کودکان نباید آنها را سرزنش کرد یا این مشکل را اغراق آمیز جلوه داد. حتی الامکان باید به این مشکل بی توجهی کرد. مثلا از او نخواهیم به خاطر این طرز حرف زدن عذرخواهی کند. همچنین والدین نباید مقابل دیگران مشکل کودک را بازگو کنند. آنها باید سعی در برطرف کردن مشکلات و مسایل کودک داشته باشند.

در وهله نخست والدین باید برای درمان کودک شان دچار تنش نشوند. ضمنا آنها نباید برای این طرز حرف زدن او را تحقیر یا مسخره کنند یا به او بخندند. آنها نباید موضوع لکنت زبان را نزد دیگران مقابل کودک مطرح کنند. در مجموع هرچه والدین کمتر به لکنت زبان کودک توجه دهند، بهتر است. آنها باید سعی کنند مسایل محیطی و خانوادگی که باعث رنجش کودک می شود را تا حد امکان برطرف کنند.

*دکتر امید رضایی، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا