باید برنامه هوشمندانه‌ای برای شرایط بعد از لغو تحریم‌ها داشته باشیم

 دکتر حمیدرضا طیبی در شورای اداری استان سمنان که با حضور الهام امین زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهوری برگزار شد، برخورداری از یک برنامه هوشمند و جامع را لازمه پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها ارزیابی و اظهار کرد: رهایی از اقتصاد متکی به نفت و خام فروشی منابع، نیازمند یک برنامه درازمدت است و برنامه درازمدت نیز تنها در سایه همدلی و همزبانی همه آحاد مردم و مسؤولان محقق می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که نباید مانع از خدمات دولت به مردم شویم، خاطرنشان کرد: باید بکوشیم که کشور به هر حوزه‌ای که اقتصادی است و تامین منافع کشور و مردم و نظام را به همراه دارد ورود پیدا کند و برای این مهم نیز نیازمند انتقال تکنولوژی‌های نوین از کشورهای صاحب تکنولوژی هستیم.

وی با اذعان به این که باید همه راه‌های ممکن را در پیش گیریم تا صاحب فناوری شویم تصریح کرد: ما برای رفع نیازهای کشور نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های نوین و روز دنیا هستیم ؛ اما از آن جا که تولید تکنولوژی برای کشور، هم بسیار زمان‌بر و هم پرهزینه است لذا باید از تجربیات دنیا در این بخش بهره ببریم و از این منظر باید پس از رفع تحریم‌ها نگاهی جدی به انتقال تکنولوژی به داخل کشور داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و کمبود منابع آبی در ایران، افزود: انتقال آب منوط به انتقال فناوری‌های روز به کشور است که با رفع تحریم‌ها امکانپذیر می‌شود.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ،گفت: باید برای شرایط بعد از رفع تحریم‌ها برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای در کشور صورت گیرد.

وی از اقتدار دفاعی و اقتصادی به مثابه دو عامل اقتدار کشور یاد و اضافه کرد: اقتصاد کشور نیز زمانی موفق خواهد بود که مبتنی بر علم و فناوری باشد. طیبی با اذعان به اینکه در سال های پیش از انقلاب نگران عدم توسعه علمی و فناورانه کشور بودیم، ادامه داد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، و در سایه خودباوری که با رهنمودهای امام (ره) در مردم به وجود آمد کم کم زمینه پیشرفت کشور فراهم شد.

وی یادآوری کرد: از همان روزها و سال های آغازین انقلاب به علم، دانش و دانشگاه توجه ویژه شد و از این رو بود که به فرمان امام راحل جهاددانشگاهی با هدف افزایش توان توسعه فناورانه کشور شکل گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی تاکنون منشأ خدمات بسیار بزرگی شده است، افزود: جهاد دانشگاهی با ورود به دانش و فناوری های نوین و روز دنیا نظیر سلول های بنیادی، داروهای ضد سرطان و فناوری های مختلف و توفیق در آنها ثابت کرد که کشور می‌تواند با اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری به اهداف والای انقلاب اسلامی دست بیابد.وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم سه موضوع کاری در اولویت برنامه های جهاددانشگاهی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بر همین اساس جهاددانشگاهی باید در همه استان ها به فعالیت های شاخص متناسب با نیازهای ملی و مزیت های استانی بپردازد که در همین راستا برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی تدوین شد.

طیبی با بیان اینکه مراکز علمی کشور و به ویژه واحدهای جهاد دانشگاهی باید دارای فعالیت های شاخص بر اساس نیازهای ملی و مزیت های بومی باشند، تصریح کرد: دستاوردها نیز باید به گونه ای باشند که در سطح بین المللی قابل عرضه باشند.

طیبی از برنامه جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی نخستین مرکز "پرسنال مدیسین "(پزشکی مبتنی بر فرد) در سمنان برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: امروز با مسئولان استانی در این خصوص مذاکراتی خواهیم داشت تا این مرکز در شعبه استانی رویان در استان سمنان راه اندازی شود. همچنین طرح به‌نژادی و اصلاح دام استان سمنان نیز طرح دیگری است که متناسب با مزیت های استان سمنان برای راه‌اندازی در استان پیش بینی شده است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین از راه اندازی مرکز خدمات گردشگری کویر با اهداف دانشجویی به عنوان یکی دیگر از برنامه های جهاد دانشگاهی کشور در استان سمنان نام برد و افزود: برای راه اندازی این مراکز نیاز به همراهی و همدلی مسؤولان استانی داریم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا