معاونت علمی می بایست به منبع موثق آمارهای علم، فناوری و نوآوری کشور تبدیل شود

سیناپرس: دکتر سید سپهر قاضی نوری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رابط این معاونت با دستگاه های ملی مثل وزارتخانه ها، مجلس و دیگر بخش های دولتی است. همچنین در زمینه طرح و برنامه معاونت هم فعالیت کرده و خط مشی های کلان را مشخص و به تصویب می رساند.

قاضی نوری با اشاره به برنامه های معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی، خاطرنشان کرد: قصد داریم که بانک های اطلاعاتی کشور را تجهیز و به هم متصل کنیم و همانطور که بانک مرکزی منبع موثق آمارهای اقتصادی کشور است، معاونت علمی و فناوری هم به منبع موثق آمارهای علم، فناوری و نوآوری کشور تبدیل شود. بانک اطلاعاتی یک چیز تکمیل شونده است و هیچ افقی ندارد که بگوییم دیگر تمام شد. بانک اطلاعاتی یک موجود زنده است یعنی باید از آن استفاده شود و تکمیل شود و ما هم همین کار را می کنیم. بنابراین هیچ زمانی نمی توانیم بگوییم که پایگاه اطلاعاتی ما 100 درصد کامل شده است. برای اینکه دایما نیازهای اطلاعاتی جدیدی پیش خواهد آمد. اما فعلا هدفمان را گذاشتیم که شاخص هایی را که در آمارهای بین المللی مطرح است و عدد آن محاسبه نشده را ظرف 3-4 سال فراهم کنیم که دیگر به طور مستمر محاسبه شود.

وی افزود: از دیگر برنامه های ما بحث آینده نگاری یا فورسایت ملی است که مشغول راه اندازی آن هستیم و در این زمینه از کشورهای مشابه عقب افتاده ایم. آینده نگاری یا فورسایت ملی برنامه ای است که سعی می کند صاحب نظران حوزه های مختلف را حول محور حل مشکلات کشور از نظر توسعه فناوری گرد هم بیاورد. در کشورهای مختلف در سال های مختلف این برنامه اجرا شده اما در ایران تا حالا یک بار نیز اتفاق نیفتاده است.  

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه چند لایحه برای تکمیل و ساماندهی نظام ملی نوآوری کشور در دست تهیه داریم، گفت: مشغول پیگیری بحث پیمایش نوآوری در شرکت های دانش بنیان هستیم که ببینیم در چه وضعیتی قرار دارند. این کار به شکل پایلوت در مورد تعدادی از شرکت ها در حال انجام است و سعی می کنیم که آمارهای نوآوری را در شرکت های مختلف گردآوری کنیم و نشان دهیم وضعیت نوآوری در کشور چگونه است و به چه سمتی می رود. اگر نگاه کنید به آمارهای بین المللی، می بینید که معمولا در شاخص های مربوط به نوآوری وضعیت ایران خالی می ماند و این به دلیل نبودن پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

قاضی نوری در ادامه تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که خودمان هیچ پایگاه جدیدی ایجاد نکنیم. پایگاه های وزارت علوم و سایر دستگاه ها را به هم متصل کنیم به نحوی که مجموع این شبکه ها بتوانند آمار مورد نیاز را ارایه کنند. حالا بخشی از این آمار می تواند در مرکز آمار باشد، بخشی در مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران وابسته به وزارت علوم باشد و همین طور جاهای مختلف. مهم این است که شبکه بتواند کارش را انجام دهد و ما به تقویت شبکه کمک می کنیم و قصدمان این نیست که سرمایه گذاری جدیدی برای پایگاه داده جدیدی در داخل معاونت صورت بگیرد.

وی با اشاره بحث ارزیابی راهبردی در این معاونت، خاطرنشان کرد: ما بیشتر به دنبال این هستیم که ارزیابی را در سطح نظام ملی نوآوری، نظام های بخشی نوآوری و نظام های استانی نوآوری تعقیب کنیم. طبیعتا در ابتدا باید سعی کنیم با ارگان هایی که قدری پیشرفته تر هستند و روی نظام نوآوری خود کار کرده اند، همکاری کنیم و این باعث می شود که همه دستگاه ها بیایند وسط و نظام نوآوری بخشی خود را دنبال کنند.

   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا