آیا خوابیدن با لنز باعث نابینایی می‌شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا با نام FDA لنزهای تماسی مخصوص شب را برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ تایید کرد. این تاییدیه استفاده از این لنز چشمی را برای مدت دو هفته بدون خارج کردن مجاز اعلام کرد ولی زمان کوتاهی نگذشته بود که برخی از محققان متوجه شدند شیوع عفونت چشمی در افرادی که با لنز چشم می‌خوابیدند، افزایش پیدا کرد. به همین دلیل FDA مدت زمان مجاز لنزهای مخصوص شبانه‌روزی را به مدت زمان مجاز ۷ روزه کاهش داد.

بسیاری از متخصصان چشم هنوز هم به شدت اعتقاد دارند که خوابیدن با لنز در طول شب خطرناک است. به اعتقاد این پزشکان با وجود آنکه برخی از لنزهای تماسی چشم برای استفاده در طول شب توسط FDA تایید شده است، ولی همیشه احتمال و پتانسیل بروز مشکلات خطرآفرین وجود دارد. خراشیدگی یا زخم قرنیه در طول ۲۴ ساعت به سرعت پیشرفت می‌کند و ممکن است عواقب مخرب شدیدی برای بینایی فرد به وجود آورد.

ارگانیسم‌های مضر و بدخیمی که به قرنیه حمله می‌کنند، در محیط تاریک، مرطوب و با فشار اکسیژن کم نیز دوام می‌آورند و این ویژگی‌ها دقیقا در شرایط خواب روی سطح قرنیه چشم وجود دارد. لنز چشمی به میکروارگانیسم‌ها این اجازه را می‌دهد تا به سطح لنز بچسبند و در نتیجه احتمال عفونت افزایش می‌یابد.

لنزهای تماسی چشم می‌توانند باکتری‌های با عملکرد سریع در قرنیه را به دام بیندازند و در نتیجه سلامت چشم به خطر بیفتد. این باکتری‌ها به سرعت در طول چند روز از قرنیه تغذیه می‌کنند و در نتیجه بافت سفید و مرده‌ای روی چشم بر جای می‌گذارند. بدون مراقبت صحیح و منظم پزشکی این وضعیت ممکن است موجب ایجاد زخم و خراش دائمی یا از بین رفتن دائمی بینایی شود.

البته به وجود آمدن خراشیدگی و زخم تنها عامل خطرناک برای سلامت چشم و بینایی نیستند. عدم وجود اکسیژن کافی برای قرنیه در مدت ۲۴ ساعت نیز می‌تواند خطرات زیان باری به همراه داشته باشد و موجب شود دیگر نتوانید از لنز تماسی چشم استفاده کنید. خوابیدن با لنز چشم‌ها را قرمز می‌کند، موجب رشد باکتری در پلک می‌شود و همچنین عفونت‌های دیگری نیز پدید می‌آورد.

اگر به طور تصادفی خوابتان برد، در اولین فرصت و هر زمان که متوجه شدید، لنز را از چشم‌های خود خارج کنید. اگر احساس کردید به دلیل خشک شدن چشم لنز به راحتی خارج نمی‌شود، تقلا نکنید. چند قطره از محلول استریل چشمی درون چشم خود بچکانید، پلک بزنید و دوباره برای بیرون آوردن لنزها تلاش کنید. بهتر است بعد از این مدت یک روز به چشم خود استراحت دهید و سپس مجدد از لنز استفاده کنید.

منبع:دیجی کالا مگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا