رژیم‌ های غذایی هم زنانه و مردانه دارد

زنان و مردان با یکدیگر در ابعاد مختلفی تفاوت دارند و یکی از این تفاوت‌ها، نوع واکنش بدن آن‌ها نسبت به رژیم‌های غذایی کم‌کالری است. پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی شرایط 2 هزار فرد دارای اضافه‌وزن و به‌طور خاص افرادی که در مرحله پیش دیابت بودند پرداخته و این افراد را برای مدت هشت هفته تحت رژیم غذایی کم‌کالری قراردادند.

 نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که مردان به نسبت زنان به میزان چشمگیرتری در مواجه با یک رژیم غذایی کم‌کالری، موفق به کاهش وزن شده و در میزان سوخت‌وساز و متابولیک، شاخص دیابت، توده چربی و ضربان قلب آن‌ها در طول مطالعات، کاهش بیشتری داشتند.

از سوی دیگر زنان به نسبت مردان با کاهش بیشتر سطح کلسترول HDL مواجه شده و همچنین ابعاد دور کمر و باسن، توده بدون چربی بدن و فشارخون و نبض آن‌ها نسبت به مردان کاهش بیشتری داشت.

مردان به نسبت زنان به میزان چشمگیرتری در مواجه با یک رژیم غذایی کم‌کالری، موفق به کاهش وزن شده و در میزان سوخت‌وساز و متابولیک، شاخص دیابت، توده چربی و ضربان قلب آن‌ها در طول مطالعات، کاهش بیشتری داشتند.

دکتر پیا کریستیانسن (Pia Christensen) سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کوپنهاگ دانمارک در این رابطه اعلام کرد: «علیرغم تعدیل اختلاف در کاهش وزن، به نظر می‌رسد که مردان بیشتر از زنان تحت تأثیر رژیم‌های غذایی قرار می‌گیرند. بررسی این‌که اختلاف بین جنس‌ها در درازمدت پابرجاست یا خیر و آیا نیاز به طراحی مداخلات مختلف بسته به جنسیت در این رابطه داریم یا نه؟»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «بااین‌حال، رژیم غذایی با 8 هفته مصرف غذاهای کم انرژی در افراد مبتلا به ‌پیش دیابت، منجر به کاهش اولیه 10 درصدی وزن برای دستیابی به بهبود عمده متابولیک در مرحله اول برنامه پیشگیری از دیابت شد.»

به‌این‌ترتیب باید این موضوع را در نظر داشت که با توجه به تفاوت‌های فیزیکی موجود بین زن و مرد، رژیم‌های غذایی یکسان نمی‌تواند نتیجه یکسان داشته باشد. شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی دیابت، چاقی و متابولیسم (Diabetes, Obesity and Metabolism journal) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا