حمایت وزارت نیرو از طرح دانشگاه کاشان برای ایجاد مزرعه خورشیدی شناور روی آب

محققان پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان در جلسه‌ای مشترک با معاون وزیر نیرو و تنی چند از مدیران عامل آب منطقه‌ای، سازمان انرژی‌های نو و مشاوران برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت منابع آب به تشریح طرح ایجاد سامانه برق خورشیدی شناور روی آب که برای اولین بار در کشور به منظور تولید همزمان برق خورشیدی و تولید آب مازاد ارائه شده است، پرداختند. دکتر محمد نظیفی فرد، عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان و محقق طرح در این جلسه که در محل وزارت نیرو برگزار شد، ضمن ارائه جزئیات این طرح و تشریح کامل ابعاد مختلف فنی و اقتصادی آن به پرسش‌های متخصصین حاضر در جلسه پاسخ داد.

وی اظهار کرد: ایده اصلی این روش بدین صورت است که از سیستم‌های فتوولتاییک به صورت شناور بر روی مخازن آبی از جمله سدها، آب بندان‌ها، تالابها و کانال‌های اصلی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این صورت با محدود کردن سطح تبخیر بنا بر شرایط دمایی می‌توان تا 60 درصد از تبخیر سطحی آب و هدر رفت منابع آبی جلوگیری کرد، افزود: در عین حال به علت کاهش دمای محیط روی آب نسبت به خشکی، بازدهی پنل‌های خورشیدی افزایش خواهد یافت.

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با اجرای این طرح  روی مخازن آبی، علاوه بر تولید برق فتوولتاییک با راندمان بالاتر، به طور قابل ملاحظه‌ای از تبخیر سطحی منابع آبی کشور نیز جلوگیری به عمل آید.

مهندس علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو نیز با اشاره به اینکه بهبود راندمان تاسیسات آبی، تولید همزمان آب و برق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله راهبردهای اساسی وزارت نیرو و درصدر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی صنعت آب وبرق و مورد تاکید جدی وزیر نیرو هستند، اجرای سامانه برق خورشیدی شناور بر روی مخازن را طرحی اثربخش و مورد توجه وزارت نیرو ارزیابی کرد.

دکتر سعید گلابی، رئیس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان نیز ضمن ارائه دستاوردها و رسالت این پژوهشکده در حوزه انرژی و محیط زیست، خاطرنشان کرد: کشور ایران در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می‌تواند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز کشور را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه مقرر شد با حمایت وزارت نیرو و هماهنگی‌های بین دستگاهی و با جلب حمایت بخش خصوصی این نوع مزرعه خورشیدی شناور بر روی آب به صورت چند طرح تحقیقاتی در مقیاس پایلوت در نقاط مختلف کشور از جمله منطقه مشهد اردهال کاشان اجرا شود. همچنین تیم تحقیقاتی وزارت نیرو به سرپرستی دکتر سید عباس جعفری، مشاور معاون وزیر نیرو، پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان را در تمامی مراحل انجام این طرح همراهی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،تاکنون بسیاری از کشورها نظیر ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، فرانسه، آمریکا و هند در حال مطالعه و تحقیق بر روی این نوع مزارع خورشیدی شناور بر روی آب هستند و بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان با ظرفیت 13/4 مگاوات بر روی سد یاماکورا احداث و بهره برداری شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا