روز جهاني توسعه اطلاعات

  • روز جهاني توسعه اطلاعات

همه ساله بیست و چهارم اکتبر به عنوان روز گسترش اطلاعات در جهان گرامی داشته می شود . امروزه با توجه به ظهور عصر ارتباطات و ارزشی که اطلاعات در توسعه و پیشرفت جوامع دارد تلاش برای حضور و تعامل بیشتر در زمینه استفاده از الگوهای نوین ارتباطی برهیچ ملتی پوشیده نیست هما نطور که دنیای ما از قید و بند های سنتی سرمایه گذاری و تجارت و حضور در بازار کالاها و اشتغال رهایی جسته و پای در عرصه ای نوین از تعاملات اجتماعی گذارده است به گونه ای که یکی از اساسی ترین اقدامات همه کشورها بستر سازی برای حضور در دنیای مجازی ایجاد جایگاه مناسب با فرهنگ خود و کسب پایگاهی در دنیای مجازی اطلاعات است.

فناوری اطلاعات از جنبه های مختلفی چه از نظر فرهنگی و ساختاراقتصادی و اجتماعی و جمعیتی قابل بحت است . در این میان توجه به سرعتی که جوامع در این راه و برای ایجاد زمینه های حضور خود دارند قابل تامل می نماید . امروزه اطلاعات بهایی فراوان دارد واینترنت مقوله ای است که به این مساله جامه عمل پوشانده است .

  • روز جهانی سازمان ملل متحد

پس از جنگ جهاني دوم سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‏ترين سازمان بين ‏المللي دنيا، جانشين جامعه ملل شد كه در فاصله بين دو جنگ جهاني، فعاليت مي‏كرد. نمايندگان دولت‏هاي متفقين در جنگ جهاني دوم شامل امريكا، شوروي، انگلستان و فرانسه، در مذاكراتي كه در زمان جنگ انجام داده بودند، مقدمات تشكيل سازمان ملل متحد را فراهم آوردند.

بعدها در جلساتي كه در واشينگتن، يالتا و مسكو تشكيل شد، زمينه تشكيل اين سازمان فراهم گرديد. سرانجام در كنفرانس سانفرانسيسكو در امريكا، نمايندگان پنجاه كشور جهان، تأسيس سازمان ملل متحد و اساسنامه آن را تصويب كردند. منشور سازمان ملل كه در 26 ژوئن 1945م تنظيم شد اعلام داشت كه سازمان مزبورْ كانوني از كشورهايى خواهد بود كه هدفشان حفظ صلح و ثبات و همكاري بين‏ المللي است. و سرانجام در 24 اكتبر 1945 با تأييد منشور آن، توسط 29 كشور جهان، تحقق پيدا نمود.  24 اكتبر برابر با دوم آبان هر سال، سال‏روز تأسيس سازمان ملل‏ متحد، در سراسر جهان با نام روز ملل متحد ناميده شده است.

  • آغاز هفته جهاني خلع سلاح و توسعه

یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی یوده است . به همین منظور در مقدمه منشورسازمان ملل متحد آمده است : "ما مردم ملل متحد با تصمیم به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ که دو بار در مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصائب غیر قابل بیان نموده و با اعلام مجدد ایمان خود به حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت و تساوی حقوق بین مرد و زن و همچنین به ملت ها اعم از کوچک و بزرگ و ایجاد شرایط لازم برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از عهد نامه ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به ترقی اجتماعی و شرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر و برای نیل به هدف هایی چون تساهل ، مدارا کردن و زیستن در حال صلح بایکدیگر و به منظور متحد ساختن قوای خود برای نگهداری صلح و امنیت بین المللی و قبول اصول و ایجاد روش هایی که عدم استعمال نیروی سلاحها را جز در راه منافع مشترک تضمین نماید و…مصمم شده ایم که برای تحقق این مقاصد تشریک مساعی نماییم . " با این توضیح همه ساله از 24 تا 30 اکتبر به عنوان هفته جهانی خلع سلاح گرامی داشته می شود .

  • درگذشت تیمور لکستانی

مهندس تیمور لکستانی در سال ۱۲۹۴ در سلماس به دنیا آمد. پدرش مسعود دیوان بود که در سال ۱۲۹۷ شمسی در اثر حمله اکراد سیمکو کشته شد. وی پس از اخذ دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال ۱۳۱۳ به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره ۱۰ نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.وی در ۲ آبان ۱۳۹۰ (۹۶ سالگی)درگذشت.

  • تولد پیر-ژیل دوژن

پیر-ژیل دوژن متولد ۲۴ اکتبر ۱۹۳۲ بود. وی فیزیک‌دان فرانسوی بود که در سال ۱۹۹۱ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد.- او در ۱۸ مه ۲۰۰۷ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا