آیا فتق دیسک بین مهره ای گردن قابل درمان است؟

مردی 32 ساله هستم. حدود دو سال است که مبتلا به فتق دیسک گردن بین مهره های 5 و 6 هستم. بنابر گفته پزشکم این فتق نه خفیف و نه شدید است. گاهی اوقات نشانه هایی مانند درد، محدودیت حرکت گردن، مور مور شدن دستم، کرختی یا بی حسی نوک انگشتانم در من مشاهده می شود. حتی انجام ورزش و فیزیوتراپی هم این مشکلم را برطرف نکرده است. آیا فتق دیسک بین مهره ای گردن قابل درمان است؟

فتق (بیرون زدگی) گردنی که اکنون بیشتر در جوانان دیده می شود به مراتب میزان کمتری از فتق صفحه بین مهره ای مهره های کمری دارد. ضربه مهمترین عامل در پیدایش این بیماری است. در اثر پاره شدن قسمت محیطی صفحه بین مهره ای، قسمت مرکزی آن به خارج راه می یابد و ممکن است روی پرده های نخاع یا ریشه های اعصاب فشار آورد. شایع ترین محل فتق، صفحه بین مهره ای 5 -6 و 6-7 است. در مردان، افرادی که دخانیات مصرف می کنند و ورزشکارانی که شیرجه می روند، شایع تر است.

درد و محدودیت حرکات گردن از نشانه های بارز این بیماری است. درد به ناحیه پشت سری عضلات اطراف گردن، عضله ذوزنقه ای و همچنین به اندام های بالایی انتشار می یابد. در مواردی که صفحه بین مهره ای پاره شده باشد و روی پرده های نخاع فشار آورد، درد منحصر به گردن، پشت سر و عضلات اطراف گردن است. در صورتی که اگر پارگی طرفی باشد و روی ریشه های اعصاب فشار آورد علاوه بر گردن درد، بیمار از دردهای منتشر در اندام های بالایی شکایت داد که ناشی از آزردگی ریشه های اعصاب است. بیمار از اختلالات حسی( گزگز، مورمور، خواب رفتگی، بی حسی) و گاه کاهش قدرت اندام های بالایی شکایت دارد.

الکترومیوگرافی به تشخیص محل آسیب کمک می کند. در رادیوگرافی ساده از بین رفتن تقعر گردن، و در بعضی موارد کم شدن فاصله بین مهره ای وجود دارد. درمان غیر جراحی مانند استراحت، کشش ممتد گردن با وزنه 2تا 4 کیلوگرمی توام با تجویز داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن ممکن است باعث از بین رفتن علایم بیماری شود. در مواردی که روش های درمانی فوق موثر واقع نشوند باید اقدام به عمل جراحی کرد.

* دکتر علی یگانه، جراح و متخصص ارتوپدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا