مبتلایان به فشار خون، آب فراوان بنوشند

توانایی کلیه در حفظ تعادل آب در بدن برای سلامتی ما بسیار حیاتی است. کلیه، تعادل آب را حفظ می کند. بنابراین، وقتی به اندازه کافی آب نمی نوشیم، ادرار غلیظی تولید می کند تا بدن با کمترین میزان آب خروجی، از شر مواد زائد راحت شود.

با توجه به این موضوع، افراد مسن تر که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند و کسانی که تحت درمان فشار خون قرار دارند گاه در حفظ تعادل آب در بدن خود دچار مشکل می شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع، محققان دانشگاه واترلو در کانادا یک مدل کامپیوتری از کلیه طراحی کرده اند که می تواند به روشن شدن تاثیرات مصرف داروها بر کلیه در صورت عدم نوشیدن آب کافی کمک کند.

این محققان دریافتند که افراد مسن تر با عملکرد نامناسب کلیه و کسانی که ترکیبی از برخی داروها را استفاده می کنند، باید بیش از دیگران مراقب مقدار نوشیدن آب مورد نیاز بدن خود باشند.

«آنیتا لیتون» استاد ریاضیات کاربردی، داروسازی و زیست شناسی در دانشگاه واترلو می گوید: پزشکان به افرادی که فشار خون بالا دارند معمولا قرص هایی می دهند که باعث می شود بیشتر ادرار کنند تا حجم خون آنها کاهش یابد و بدین ترتیب فشار خون آنها کاهش پیدا می کند. همچنین به این بیماران معمولا داروی دیگری داده می شود که سیستم هورمونی آنها را هدف می گیرد و این داروها نیز بر کلیه تاثیر می گذارند.

لیتون در مقاله ای که در مجله American Journal of Physiology – Renal Physiology منتشر شده نوشت: بسیاری از افراد این دو نوع دارو با هم مصرف می کنند و مشکلی نخواهند داشت. اما ممکن است روزی دچار سردرد شوند و آسپرین بخورند و این سه دارو با هم می تواند به کلیه آسیب بزند.

لیتون نخستین مدل کامپیوتری از کلیه را طراحی کرد تا انقباضات عضلاتی که ادرار را از کلیه به سمت مثانه هدایت می کنند را شبیه سازی کند.

در این مطالعه مشخص شد که مصرف همزمان دو داروی فشار خون به همراه آسپرین می تواند باعث آسیب شدید کلیه شود، مگر اینکه بیمار به میزان کافی آب بنوشد.

آسیب کلیه زمانی رخ می دهد که تعادل آب بدن به هم بخورد. این امر می تواند به غلیظ شدن ادرار حاوی مواد زائد بدن منجر شود.

لیتون افزود: عجیب است که چگونگی غلیظ شدن ادرار در پستانداران هنوز به خوبی شناخته شده نیست. ما اکنون با این تحقیق یک گام به درک چگونگی حفظ تعادل آب در بدن پستانداران نزدیک تر شده ایم.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا