گزارشی نگران کننده از قطع درختان جنگلی جهان

Matt McGrath فعال محیط زیست در گزارشی با بیان مطلب فوق اعلام کرد که مصرف کنندگان در سراسر دنیا و به ویژه مصرف کنندگان اروپائی و آمریکائی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می کنند، در نابودی جنگل های دنیا سهمی به سزا دارند. متاسفانه بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به منظور ایجاد چراگاه های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است. متاسفانه این موضوع در کشورهائی که بیشترین میزان مساحت جنگلهای دنیا را دارند مانند برزیل و اندونزی بیشتر مشاهده می شود.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در این گزارش، سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره های آسیا و آفریقا روند سریع تری را طی کرده و این موضوع می تواند تبعات و بحران های جدی زیست محیطی در پی داشته باشد.

سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره های آسیا و آفریقا روند سریع تری را طی کرده و این موضوع می تواند تبعات و بحران های جدی زیست محیطی در پی داشته باشد.

گفتنی است این پژوهش بنا به سفارش موسسه   Forest Trendsکه یک سازمان غیر دولتی در آمریکا است، انجام گرفته و بر روی پدیده قطع غیر قانونی درختان جنگلی در سراسر دنیا و به ویژه مناطق استوائی تمرکز دارد.

از نکات تامل برانگیز این گزارش، آمار 49 درصدی قطع درختان به صورت غیر قانونی است که نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل ها در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود. بنا به باور پژوهشگران این موسسه، سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و …. در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند. موضوع مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده است، نقش کشورهای اروپائی و آمریکائی در این زمینه است. در این پژوهش اشاره شده است که کشورهای غربی اصلی ترین خریدار محصولات فوق هستند و در صورتی که قوانین مدون و سختگیرانه ای برای خرید این محصولات از سوی دولت ها وضع شود از سرعت تخریب جنگل ها کاسته خواهد شد. در این قوانین خریداران ابتدا باید از نحوه تولید محصولات و قانونی یا غیر قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند، و سپس نسبت به واردات این اقلام اقدام گردد. در این صورت به طور قابل ملاحظه ای از روند قطع درختان جنگلی کاسته شده و تمامی تجارت ها از کانال قانونی انجام خواهد شد.

 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا