کوچکترین ماه نورد دنیا به ماه می رود

نخستین ماه نورد انگلیس و البته کوچکترین ماه نورد جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به آسمان پرتاب می‌شود.

این ماه نورد کوچک که فقط یک و نیم کیلوگرم وزن دارد در یکی از ماموریت های ناسا به سطح ماه ارسال می شود. ماه نورد مذکور به جای چرخ دارای چهارپا است و می‌تواند به بخش هایی از ماه نفوذ کند که لندرهای دیگر قادر به بررسی آن نبوده اند.‌

در صورتی که این ماه نورد به طور موفقیت آمیز روی ماه فرود بیاید، انگلیس نیز در کنار آمریکا، روسیه و چین جزو کشورهای خواهد بود که ماه نورد به این سیاره فرستاده اند.

ماه نورد مذکور توسط شرکت اسپیس بیت ساخته شده است. مدیر ارشد این شرکت می گوید: هدف ما از رفتن به ماه بررسی تمام سطح سیاره است. این در حالی است که در ماه می ناسا اعلام کرد استودیو روباتیک، یکی از شرکت‌ های است که برای ساخت لندرهای ماه سرمایه دریافت کرده است.

لندر آستروباتیک به نام پرگرین می‌ تواند ۱۴ ابزار ناسا و همچنین ۱۴ محموله باری شرکای دیگر از جمله اسپیس بیت را به ماه ببرد. پیش‌بینی می‌شود این لندر در جولای ٢٠٢١. یک میلادی به آسمان برود و ماه نورد انگلیسی از زیر آن روی سطح ماه آزاد می شود.

به گزارش اسکای نیوز، در مرحله بعد ماه نورد انگلیسی در سطح ماه حرکت و اطلاعات اکتشافی را جمع آوری می کند. ماه نورد اسپیس بیت دارای دو دوربین است و به این ترتیب می تواند از خود سلفی بگیرد.

پاهای ماه نورد به این ابزار کمک می کند هنگام اکتشاف سطح و حرکت در مناطق با شیب تند یا صخره ای شبیه انسان رفتار کند. کاوشگر اسپیس بیت می تواند در برابر دمای ١٣٠ درجه سانتی گراد تا ١٣٠- درجه سانتیگراد در شب مقاومت کند و مدت ماموریت آن یک روز ماه یعنی حدود ۲ هفته است. پس از آن شب در ماه آغاز می‌شود و این کاوشگر یخ می زند.