ترمیم زخم و بافت با تولید مواد دارویی نو ترکیب

صادق حسن نیا، متخصص بیوشیمی بالینی و دانش آموخته دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، در حاشیه نوزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران در هتل المپیک تهران، گفت: محصولات نوترکیب که با دستکاری‌های ژنتیک و تغییرات DNA در موجودات مختلف همراه است موجب تحولی عظیم در تنوع فرآورده‌های دارویی مورد مصرف شده‌ است.

وی با بیان اینکه تولید داروهای نوترکیب جهت ترمیم بافت ها و تسریع در بهبود زخم موثراست، اظهارداشت: تولید این نوع دارو در مرحله حیوانی تمام شده و اکنون منتظر آغاز بررسی های بالینی هستیم. این دارو به صورت ژل روی زخم قرار گرفته و به بیماران دیابتی، زخم های بستر و مزمن کمک قابل توجهی در بهبود زخم خواهد کرد.

حسن نیا افزود: فرآورده‌های دارویی نوترکیب مولکول هایی با وزن مولکولی بالا هستند و عملکرد آنها راندمان بالاتری نسبت به مولکول های داروهای شیمیایی دارد، چرا که مولکول هایی از جنس طبیعت هستند.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه همواره کار تحقیق و توسعه در دنیا ادامه دارد و قصد ما این است که در حوزه زیست فناوری از جمله ۱۰ کشور برتر دنیا شویم، تصریح کرد: قرار است تا سال آینده مگاپروژه ساخت داربست های هوشمند بایواکتیو بافتی(داربست با قابلیت فعال شدن سلول برای ترمیم بافت) با همکاری دو دانشگاه هامبورگ آلمان، دانشگاه usc آمریکا و همکاری دانشگاه تربیت مدرس  را به مرحله اجرایی برسانیم.

حسن نیا خاطرنشان کرد: توانمندی ایران در زمینه تولید دارو باعث شده است با وجود مشکلات فراوانی که در تامین داروی کشور وجود دارد، هیچ‌گاه کمبود محسوسی در این حوزه نداشته باشیم که این موضوع نشان‌ دهنده توانمندی شرکت‌ های دانش‌ بنیان است.