تاثیر گیاه دارویی سلمکی بر بیماری دیابت

 سلمکی (Saltbush) با نام علمی ( Atriplex halimus L ) که در زبان محلی به آن علف شور یا ترشک نیز گفته می شود، گیاهی است مقاوم در برابر سطوح بالای شوری و خشکسالی که در مناطق خشک و نمکی می روید و خوراک ارزشمندی برای دام محسوب می شود. برگ های آن خوراکی هستند و می توان آنها را به صورت پخته شده، مانند اسفناج یا خام مانند سالاد مصرف کرد.

موارد مصرف

ترکیبات موجود در این گیاه شامل فلاونوئیدها، ساپونین ها، تانن ها و آلکالوئیدها هستند. در تحقیقات متعدد روی مدل حیوانی دیابت ثابت شده است که سلمکی یک گیاه ضد دیابت است. اثر ضد دیابت عصاره این گیاه ممکن است به دلیل افزایش ترشح انسولین از سلول های بتای پانکراس باشد.

تحقیقات بالینی زیادی روی این گیاه در درمان دیابت انجام نشده است اما اگر با مصرف سلمکی اثر ضد دیابتی مشاهده شد، ممکن است بیش از حد قند خون کاهش یابد. به همین علت، افراد مبتلا به دیابت فقط باید تحت نظر پزشک از سلمکی برای درمان دیابت استفاده کنند.

برگ های این گیاه در طب سنتی به عنوان مواد غذایی به صورت سالاد مصرف می شود.

عوارض و تداخلات دارويی

گیاه سلمکی به عنوان یک ماده گیاهی که معمولا توسط حیوانات و انسان مصرف می شود، نسبتا ایمن است. با این حال، هیچ آزمایش جامع ایمنی روی این گیاه انجام نشده است. مصرف این گیاه به عنوان مواد غذایی به صورت سالاد احتمالا ایمن بوده اما ایمنی آن در زنان باردار یا شیرده به اثبات نرسیده است.

*دكتر رضا حاجی آقايی، دکترای تخصصی فارماکوگنوزی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا