جایزه نوبل ادبیات امسال به دونفر اعطا شد

یک سال پس از این که آکادمی سوئدی نوبل برنده‌ای انتخاب نکرد، امسال دو برنده از سوی آکادمی نوبل انتخاب شدند و دقایقی پیش آکادمی از اولگا توکارچوک از لهستان  و پیتر هاندکه نویسنده و نمایش نویس اتریشی به عنوان برندگان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نام برد.

جایزه اولگا توکارچوک برای قوه تصوری توصیفی که با اشتیاقی کلامی توانسته نمایانگر عبور از مرزها به عنوان سبکی از زندگی باشد، به وی تعلق گرفت. جایزه پیتر هاندکه نویسنده اتریشی برای آثاری تاثیرگذار که با نبوغ زبان‌شناسانه توانسته‌اند خاص و دقیق بودن تجربه انسانی را به نمایش بکشند، به وی اهدا شد.

آخرین بار سال ۲۰۱۷ این جایزه به کازو ایشی گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار اهدا شده بود.از میان برندگان نوبل ادبیات تا پیش از این ۱۴ نویسنده زن این جایزه را به خانه برده بودند.

سال پیش به دنبال رسوایی اخلاقی که دامن این آکادمی را گرفت، نوبل برنده‌ای در بخش ادبیات خود انتخاب نکرد و به جای آن امسال دو برنده معرفی کرد.

امسال هفت عضو جدید از جمله رییسی جدید برای آکادمی ادبیات انتخاب شد و این گروه دست به انتخاب برندگان زدند.

آکادمی نوبل همیشه برنده خود را از میان حدود ۳۵۰ نامزد پیشنهادی انتخاب می کند که توسط متخصصان ادبی و برندگان پیشین جایزه نوبل از سراسر جهان معرفی می‌شوند.

هدف این جایزه ادای احترام به خواسته آلفرد نوبل است که گفته بود «فردی که در زمینه ادبیات خاص ترین اثر را در جهتی ایده آل خلق کرده باشد» باید بتواند این جایزه را از آن خود کند.

این دو نفر در حالی برنده شدند که پیش‌بینی‌ها این بود که با انتخاب موراکامی و آتوود نوبل می‌تواند پاسخگوی سلیقه اصلی مخاطبان ادبیات جهان باشد و جبران آبروریزی سال پیش را بکند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا