جریان آزاد ایده‌ها و اطلاعات اصل اساسی مردم‌سالاری

همانگونه که «تولید اطلاعات» در سطح ملی و بین المللی رشد پیدا کرده، پیرو آن دسترسی مناسب به این اطلاعات هم به عنوان یکی از عوامل کاهش وابستگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و… اهمیت پیدا کرده است.

یکی از مطالبات مردم‌سالاری این است که افراد بتوانند به طور موثر در تصمیم گیری‌ها و فرایند ارزیابی‌ دولت خود شرکت کنند که تحقق این امر مستلزم دسترسی عموم به اطلاعات گوناگونی است که در نهادهای دولتی نگهداری می‌شود. اطلاعاتی مثل قوانین و اسناد حقوقی اجرایی یک کشور یا اطلاعاتی درمورد وضعیت اقتصاد، نظام‌های اجتماعی و مواردی همچون محل صرف بودجه‌ عمومی می‌تواند حوزه دغدغه‌های عمومی باشد.

از سوی دیگر، در هر لحظه داده‌ها و اطلاعات فراوانی تولید می شود و ضروری است که همگان بتوانند از داده‌ها و اطلاعات موجود در جهت توسعه و بهبود زندگی بهره ببرند؛ اما واقعیت این است که دسترسی به اطلاعات به سادگی میسر نیست. چراکه، به رغم پیشرفت های فناورانه ای که سرعت جریان آزاد اطلاعات را چندین برابر کرده است، شاهد موانعی جدی در سر راه آن در عرصه بین الملل هستیم.

البته پرواضح است که نه می توان و نه می شود برای جریان آزاد اطلاعات تحققی کامل و بدون تبعات منفی را انتظار داشت. حتی یک جامعه مردم سالار هم باید حداقلی از نظارت بر جریان اطلاعات را اعمال کند. این لازمه اداره درست و مناسب هر جامعه ایده آل است اما، میزان این نظارت، شاخص ها و فلسفه نظارت است که می تواند در کشوری زمینه ساز پیشرفت یا پسرفت شود.

پیرو اهمیت این موضوع همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات، 22 مهر 1398 به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

در همایش ملی زیست‌بوم دسترسی همگانی به اطلاعات، در شش پنل تخصصی از جمله، شهروند الکترونیک، دولت الکترونیک، زمینه‌حقوقی و سیاستگذاری دسترسی همگانی به اطلاعات، دسترسی همگانی به اطلاعات سلامت، زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی دسترسی همگانی به اطلاعات، بلاکچین و داده‌باز، گزارش‌های مجموعه‌های فعال در حوزه دسترسی به اطلاعات و شفافیت به موانع، مسائل و زیرساخت‌های دسترسی به اطلاعات از زوایای مختلف پرداخته خواهد شد.

این همایش، با سخنرانی دکتر لعیا جنیدی (معاون حقوقی رئیس جمهور)، دکتر سیدسعیدرضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، اسوتان اسوتکوفسکی (رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران) و دکتر حسین سلیمی (رئیس دانشگاه علامه طباطبائی) در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح می‌شود.

بر اساس این گزارش، روز یکشنبه در قالب پیش‌همایش، کارگاه هایی تخصصی با موضوع تجربه‌های بین‌المللی فناوری حقوقی، مفهوم‌شناسی داده‌باز، فناوری شهروندی برگزار می شود.

همچنین پنل پایانی همایش به گزارش‌هایی اختصاص یافته که مجموعه‌های فعال در حوزه دسترسی به اطلاعات و شفافیت ارائه خواهند کرد. در این پنل که دکتر محمدمهدی فرقانی (رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی) مدیریت آن را بر عهده دارد، دکترسید محمود حسینی (مدیر موسسه مردم‌نهاد جهد)، دکتر مهدی ثنایی (مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران)، بهاره آروین (نماینده شورای شهر تهران)، محمد فرجود (مدیر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) و احمد توکلی (نماینده سابق مجلس، مدیر سمن شفافیت و عدالتخواهی) به ارائه گزارش‌ می پردازند.

علاقمندان می توانند برای اطلاع از برنامه کامل رویداد به وبسایت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو به نشانی UCCST.atu.ac.ir مراجعه کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا