مدارگرد جدید ناسا به فضا پرتاب می شود

ماهواره «جستجوگر ارتباطی یونوسفر» (ICON) ناسا امروز ۹ اکتبر (۱۷ مهر) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدای آمریکا، پرتاب خواهد شد.

این ماهواره جدید گِرد مدار زمین چرخیده و آنچه را که به هنگام تعامل آب و هوای زمین و فضا در لایه یونوسفر جو روی می‌دهد، مورد مطالعه قرار خواهد داد.

یونوسفر لایه‌ای از اتمسفر است که از ارتفاع ۶۰ کیلومتری تا ۱۰۰۰ کیلومتری سطح زمین گسترش یافته و از یون و الکترون‌های آزاد پوشیده شده است.

این لایه از جو همچنین محل استقرار سیگنال‌های ارتباطی و جی‌پی‌اس نیز هست. دانشمندان امید دارند که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این مدارگرد جدید بتوانند در مورد تاثیر فیزیک این منطقه بر ماهواره‌ها، ارتباطات رادیویی و سلامت فضانوردان مطالعه کنند. چنین امکانی در نهایت می‌تواند به ایجاد تغییرات در نحوه کار و عملکرد فناوری و سیستم‌های ارتباطی در لایه یونوسفر زمین منجر شود.

ماهواره آیکون توسط پرتابگر پگاسوس ایکس ال (Pegasus XL) به فضا فرستاده خواهد شد، راکتی که قابلیت تحویل ماهواره‌ها را به مدار لئو دارد.

این ماهواره در ابتدا قرار بود در اکتبر سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود اما پس از آن که مقامات ناسا تصمیم به انجام بررسی‌های بیشتر در مورد یک حسگر معیوب در راکت پگاسوس گرفتند، برنامه این پرتاب لغو شد.