سازمان جهانی بهداشت خواستار افزایش داوطلبان اهدای خون شد

چهاردهم ژوئن (24خرداد ماه)، روز جهانی اهدای خون نامیده شده است.شعار روز جهانی اهدای خون در سال 2015، 'برای نجات زندگی ام، متشکرم' انتخاب شده است. مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تنها راه تضمین عرضه خون و فرآورده های خونی سالم و کافی را، اهداکنندگانی دانسته که به طور منظم و بدون دریافت پول، خون اهدا می کنند.

انتقال خون و محصولات خونی یک پشتیبان ضروری برای روش های پیچیده پزشکی و جراحی است. در تمام بلایای طبیعی، از جمله زلزله نپال که به تازگی اتفاق افتاد، خون اهدا کنندگان، زندگی را در رگ های بسیاری از بیماران نیازمند جاری کرد.
خونریزی شدید در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، مهمترین علت مرگ مادران است. از میان 289 هزار مرگ گزارش شده به دلیل زایمان در سال 2013 میلادی، 27 درصد به دلیل خونریزی شدید بود.

نیاز به خون و فرآورده های خونی هر ساله افزایش پیدا می کند و به ویژه در کشورهای کم درآمد، همواره تقاضا بیشتر از عرضه است.
در سال 2012 میلادی حدود 108 میلیون اهدای خون در سراسر جهان صورت گرفت. تقریبا نیمی از این مقدار، از کشورهای پردرآمد جمع آوری شده بود.بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، برای تامین خون مورد نیاز یک کشور، به حداقل 10 اهداکننده از میان هزار نفر نیاز است؛ با این وجود 75 کشور گزارش داده اند که میزان اهداکنندگان در کشورشان کمتر از این میزان است.

****حقایقی در مورد اهدای خون

نیمی از 108 میلیون اهدای خون، به کشورهای ثروتمند تعلق داد. 108 میلیون اهدای خون، 18 درصد از جمعیت جهان را پوشش می دهد؛ این در حالیست که 80 میلیون اهدای خون در سال 2004، 25 درصد جمعیت آن زمان را پوشش می داد.

در کشورهای کم درآمد، بیش از 65 درصد خون، به کودکان کمتر از 5 سال تزریق می شود. درکشورهای ثروتمند، بیماران و افراد بالای 65 سال، عمده مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن را تشکیل می دهند.نرخ اهدای خون در کشورهای ثروتمند، 38.6 ، در کشورهای متوسط 11.7 و در کشورهای فقیر، 3.9 در هزار نفر است.
سازمان بهداشت جهانی در تلاش است که با افزایش آگاهی در مورد این عمل انسان دوستانه، کشورها را به سمتی سوق دهد که تا سال 2020، تمام نیاز خود در زمینه انتقال خون را تامین کنند و نیازی به کمک خارجی نباشد.  به گزارش ایرنا از ساینس،چهاردهم ژوئن، روز جهانی اهدای خون نامیده شده است و کشور چین میزبان امسال این رویداد جهانی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا