ممنوعیت استفاده از ویدیوهای دیپ‌فیک برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

به دنبال قانون مشابهی که ماه گذشته در ایالت تگزاس وضع شده بود، اکنون ایالت کالیفرنیا نیز استفاده از محتوای صوتی و تصویری فریبنده و غیر واقعی موسوم به "دیپ فیک"(Deepfake) از جانب نامزدهای سیاسی را پیش از انتخابات عمومی سال ۲۰۲۰ به طور رسمی ممنوع اعلام کرده است.

سؤالاتی در مورد مؤثر یا ضروری بودن این قوانین مطرح شده است، زیرا طرفداران آزادی‌های مدنی معتقدند آیین نامه‌های فعلی باید ابتدا توزیع اطلاعات جعلی، توهین آمیز یا گمراه کننده سیاسی را ممنوع اعلام کند.

فناوری "دیپ فیک" به طور کلی به یک تکنیک پردازش تصویر مدرن با بهره گیری از هوش مصنوعی اطلاق می‌شود که در آن چهره یک فرد به شکل کاملاً یکپارچه و بدون نقص روی صورت یک فرد دیگر در یک فیلم قرار می‌گیرد. این اصطلاح در ابتدا در اواخر سال ۲۰۱۷ متولد شد که چهره‌های افراد مشهور زن بر روی بدن بازیگران زن در فیلم‌های مستهجن قرار داده شد. از آن زمان به بعد بیشتر از این فناوری برای تولید فیلم‌هایی استفاده شده است که عموماً به نوعی دستکاری شده‌اند که کسی در حال گفتن یا انجام دادن کاری است که آن را هرگز نگفته یا انجام نداده است.

پس از آنکه یک فیلم شبیه به دیپ فیک از "نانسی پلوسی" سخنگوی مجلس نمایندگان در ماه مه پخش شد، کنگره ایالات متحده جلساتی را برای گفتگو درباره نحوه مدیریت این معضل مدرن برگزار کرد. البته این فیلم یک دیپ فیک واقعی نبود، اما معضل کلی پیرامون فناوری‌های مدرن ویدیویی را برجسته کرد و نشان داد این فیلم‌های تغییر یافته می‌توانند چه تاثیری بر انتخابات داشته باشند.

ایالت تگزاس در اوایل ماه سپتامبر به اولین ایالت ایالات متحده تبدیل شد که این نوع فناوری را در رابطه با انتخابات عمومی ممنوع اعلام کرد. در این قانون آمده است که تولید و پخش هرگونه ویدیوی دیپ فیک طی ۳۰ روز انتخابات از هر کاندیدا با هدف فریب دادن عموم ممنوع است.

اکنون ایالت کالیفرنیا نیز از این قانون به شکلی مشابه اما ضعیف‌تر پیروی کرده است. کالیفرنیا پنجره ممنوعیت قبل از انتخابات را از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش داده است، اما به کاندیداها اجازه می‌دهد فیلم‌های دیپ فیک منصفانه درست کنند.

در حالی که ایالت تگزاس مجازات نقض این قانون را تا یک سال زندان تعیین کرده است، کالیفرنیا فقط کاندیداها را جریمه خواهد کرد.

"مارک برمن" نماینده مجلس کالیفرنیا پس از دیدن ویدیوی "نانسی پلوسی" این لایحه را ارائه کرد. او معتقد است که فیلم‌های دیپ فیک نباید به عنوان بخشی از کارزارهای انتخابات برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات تبدیل به یک اسلحه شوند.

وی می‌گوید: در زمینه انتخابات، توانایی انتساب گفتار یا رفتاری که به کاندیدای مورد نظر به دروغ بسته می‌شود، نادرست است و باعث می‌شود که فناوری دیپ فیک به ابزاری قدرتمند و خطرناک در دست کسانی تبدیل شود که می‌خواهند موجب سردرگمی رأی دهندگان شوند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که این قوانین جدید در مورد دیپ فیک مشکلات بیشتری را نسبت به مشکلاتی که حل می‌کند، ایجاد کند.

بنیاد جبهه الکترونیک(EFF) در ماه فوریه اعلام کرد که وضع هرگونه قانون جدیدی که به طور خاص این شکل جدید از دستکاری ویدیو را هدف گرفته باشد، می‌تواند استفاده‌های مفید از این فناوری را تهدید کند و مشکلات اساسی ایجاد کند.

"دیوید گرین" مدیر آزادی‌های مدنی "EFF" ادعا کرد که تعدادی از قوانین موجود در حال حاضر از دستکاری مضر عکس و انتشار اطلاعات کذب حراست می‌کنند، بنابراین به جای آوردن قوانین جدید، کافی است تا سیستم حقوقی مقررات موجود را به خوبی اعمال کند.

"کوین بیکر" از اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در کالیفرنیا نیز در واکنش به این قانون تازه وضع شده در کالیفرنیا گفت که این قانون غیر ضروری است و به احتمال زیاد منجر به سردرگمی عمومی رای دهندگان خواهد شد.

وی افزود: به رغم نیت‌های خوب قانونگذاران این قانون مشکل فیلم‌های دیپ فیک سیاسی را حل نمی‌کند، بلکه تنها به سردرگمی رأی دهندگان و سرکوب آزادی بیان منجر می‌شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا