گردشگری فضاپایه موجب رونق اقتصادی می شود

دست اندرکاران صنعت هوافضای کشور معتقدند کشف اسرار خلقت می تواند در رونق اقتصادی موثر باشد. چراکه، بعد از تجربه کردن گردشگری بین شهری و بین کشوری، تجربه گردشگری بین سیاره‌ای بسیار جالب خواهد بود و به همین دلیل این موضوع در حال حاضر برای برخی از کشورها در اولویت قرار گرفته است.

از سوی دیگر، ایران نیز به واسطه پهناور بودن، آسمان بسیار جذابی دارد و با توجه به بستری که در کشور وجود دارد، می توانیم برای رونق صنعت گردشگری از این پتانسیل استفاده کنیم.پیرو این موضوع صبح امروز(سه شنبه) رویداد تخصصی «صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک ها و گردشگاه های موضوعی فضا پایه» برگزار شد.

دراین راستا، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه یکی از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی این است که نتایج فعالیت های این حوزه را برای دولتمردان و مردم ملموس کند، گفت: مصداق این موضوع ملموس کردن توسعه خدمات فضاپایه است.

از این رو، در طول یک سال و نیم گذشته روی خدمات فضاپایه و کاربرد ماهواره های سنجش از دور و کاربردهای آن در مدیریت کلان کشور تمرکز کردیم که خوشبختانه اقدامات موثری در این حوزه انجام گرفت.

دکتر حسین صمیمی ادامه داد: پیرو این امر و در راستای عمومی سازی موضوعات فضاپایه رویدادی را برگزار کردیم. با توجه به اینکه در کشور مکان‌هایی شبیه به سیارات دیگر وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که می توانیم از این پتانسیل ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، تپه مریخی دامغان، کوه‌های مریخی چابهار، دریای ستارگان قشم و یا گذر پریان کرمان مکان هایی هستند که با توجه به پتانسیلی که دارند می توانند موجب رونق گردشگری فضاپایه شوند.

صمیمی با بیان اینکه کشورهای دیگر این مراکز را به شکل مصنوعی برای جذب گردشگر ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: شبیه سازی منظومه شمسی و ویژگی‌های فضا در آسمان از جمله اقداماتی است که برای رونق گردشگری فضاپایه می‌توان انجام داد. علاوه بر این، هتل‌های فضایی در برخی کشورها با فراهم آوردن امکان بی وزنی روی زمین تجربه قرار داشتن در فضا را برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه دنیا به این سمت در حرکت است ما نیز باید با این اتفاق همراه شویم و با توجه به ظرفیت های موجود به راحتی می توانیم از این بخش به نفع اقتصاد کشورمان بهره ببریم.

حمایت از ایده های فضاپایه

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز با بیان اینکه برگزاری این رویدادها می تواند در توسعه موضوعات حوزه هوافضا و عمومی سازی آن در بین آحاد جامعه نقش بسزایی داشته باشد، گفت: دنیا در حال حاضر به حوزه صنایع خلاق معطوف شده است.

بحث اصلی در این حوزه صنایعی است که ناشی از خلاقیت های انسان هاست. به گونه ای که خلاقیت های درونی فرد بتواند جلوه بیرونی پیدا کرده و ایده ها تبدیل به محصول شود و دیگران بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو ادامه داد: یکی از مقوله های حوزه گردشگری، بحث گردشگری خلاق است که بر اساس پشتوانه فکری به کشف مظاهر خلقت می پردازد. این موضوع نقطه اتصال گردشگری خلاق و گردشگری فضاپایه است که وجه مشترک آنها می تواند کشف حقایق هستی باشد.

وی با بیان اینکه، خوشبختانه امروزه فناوری فضاپایه بسیار مورد توجه قرار گرفته و فضا به عنوان یک جاذبه ناشناخته برای انسان مد نظر است، گفت: این موضوع بسیار نوین بوده و برای اظهار عقیده در رابطه با آن به زمان نیاز داریم، اما قطعا در این حوزه حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.

ایمانی خوشخو با بیان اینکه نگاه از زمین به آسمان نوعی از گردشگری است که در گردشگری فضاپایه مدنظر است، گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در این حوزه همکاری هایی با سازمان فضایی کشور داشته و پیرامون این مقوله طرح موضوع شده است. بنابراین، این آمادگی در پارک وجود دارد که از ایده های مناسب در توسعه گردشگری فضاپایه، با تجربه ها، مشاوره های تخصصی و تسهیلات خود حمایت کند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا