تلاش برای توسعه خدمات فضاپایه در دستگاه های اجرایی

دکتر حسین صمیمی در این نشست با بیان اینکه همه فعالیت‌های ما منطبق بر نقشه راه است، افزود: توسعه ماهواره های مخابراتی از مهمترین اهداف این پژوهشگاه است. بر این اساس، ماهواره «ناهید1» در مدار ژئو قرار می‌گیرد. این ماهواره یک ماهواره تحقیقاتی و بستری برای تست و ارزیابی سه فناوری ارتباطات باندKU، کنترل وضعیت و گسترش پنل‌های خورشیدی است.
وی با بیان اینکه این سه فناوری در پژوهشگاه بومی سازی شده است، ادامه داد:  ماهواره «ناهید ۱» یک ماهواره مخابراتی و ادامه آن ماهواره «ناهید ۲» است که در سال آینده به سازمان فضایی تحویل داده می شود.
رییس پژوهشگاه فضایی تصریح کرد: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی با طول عمر دو سال و برخوردار از سیستم پیش رانش است که مدل کیفی آن نیز تا دو ماه آینده آماده خواهد شد.
وی در ادامه صحبت هایش، توسعه ماهواره‌های سنجشی را از دیگر ماموریت‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: ماهواره سنجشی «پارس ۱» آغازگر این پروژه است. این ماهواره با رزولوشن ۱۲ متر، فرآیندهای اجرایی خود را طی می‌کند و تا پایان سال تحویل سازمان فضایی خواهد شد.
صمیمی در رابطه با توسعه خدمات فضاپایه نیز گفت: ماهواره های سنجش از دور در بحبوحه وقوع سیل خدمات ارزشمندی را به ستاد مدیریت بحران استان های سیل زده ارائه داد که این اقدام بسیار ارزشمند بود.
وی افزود: از این رو، در طول یک سال و نیم گذشته تلاش هایی برای جا انداختن خدمات فضا پایه در بین دستگاه های اجرایی کرده ایم که اقداماتمان در سیل اخیر به ویژه در حوزه محاسبه تخریب ها نشان دهنده این است که تلاش هایمان به بار نشسته است.

تجاری سازی فناوری اولویت پژوهشگاه فضایی

وی با اشاره به نگاه ویژه پژوهشگاه به سرریز دانش فضایی به سایر حوزه های صنعت گفت: این مقوله به قدری برای ما اهمیت دارد که در راستای رسیدن به آن یک کمیته تجاری سازی فناوری را با کمک متخصصان و پیشکسوتان در پژوهشگاه ایجاد کردیم که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور اخبار مطلوبی در رابطه با تجاری سازی فعالیت هایمان که قطعا گام موثری در اشتغالزایی برای فعالان این حوزه خواهد بود، منتشر کنیم.
صمیمی افزود: ماحصل این فعالیت ها در شاخص هایی مانند ثبت اختراع خودش را نشان داد به گونه ای که در سال گذشته 13 اختراح و در سال جاری تا کنون 6 احتراع به ثبت رسانده ایم. این رقم برای پژوهشگاه فضایی که زیرمجموعه دستگاه های اجرایی فعالیت می کند، شاخص مهمی است.
رئیس پژوهشگاه فضایی تصریح کرد: این فعالیت با نیم نگاهی به آینده انجام می گیرد به این معنا که بررسی کرده ایم که چه فناوری هایی در سال های آتی مورد نیازمان است و سپس آنها را در قالب پروژه های توسعه فناوری کلید زدیم. از این رو، ثبت اختراع در سال های آینده قطعا گره های فناوری در حوزه فضایی را خواهد گشود.
وی تاکید کرد: مشغول راه اندازی ساز و کارهایی در این حوزه هستیم که در کمیته تجاری سازی فناوری در دست بررسی است اما، هنوز فعالیت های اجرایی در این حوزه انجام نداده ایم.

همکاری های علمی پژوهشگاه فضایی

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه در اجرای کلیه پروژه‌های فضایی از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: بر این اساس ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه برتر کشور به منظور اجرای طرح‌های ماهواره‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به امضا رسیده است.
وی همچنین امضای قرارداد این پژوهشگاه با ۶۵ شرکت خصوصی به ارزش ۲۷ میلیارد تومان را از دیگر حوزه‌های همکاری پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: سهم بخش خصوصی از اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای ۳۵ درصد، سهم دانشگاه‌ها ۱۳ درصد و سهم پژوهشگاه در اجرای پروژه‌های فضایی ۵۲ درصد بوده است.

برگزاری رویداد پارک‌های گردشگری با تمرکز بر فضا

رییس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد پارک‌های گردشگری با تمرکز بر اقتصاد فضاپایه، خاطر نشان کرد: برگزاری این رویداد به منظور پیوند حوزه گردشگری با فناوری‌های فضایی است و در این رویداد به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چگونه می‌توان از جذابیت‌های ایران مانند دره ستارگان قشم با استفاده از فناوری‌ها و فنون فضایی به منظور جذب گردشگر استفاده کرد.
وی با بیان این‌که در این رویداد ۱۸۰ ایده در قالب ۴۴ گروه عرضه شده است، یادآور شد: سه نفر برتر این رویداد به عنوان تیم‌های برتر این رویداد انتخاب می‌شوند، ضمن آنکه از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق نیز اعطا خواهد شد.
صمیمی با بیان اینکه این رویداد با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود، ادامه داد: برگزاری این رویداد با ایجاد تعاملات سازنده با دانشگاه‌ها بوده است و همکاری این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها محدود به برگزاری رویدادها نمی‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا