حفظ جایگاه ایران در حوزه نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که صبح امروز 15مهرماه 98 برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم دنیا در حوزه فناوری نانو را دارد، خاطرنشان کرد: سومین سال است که این جایگاه در حوزه نانو برای ایران حفظ شده است و توانسته ایم  از نظر کیفی و کمی پس از چین، آمریکا و هند قرار بگیریم..

سرکار افزود: خوشبختانه در حوزه نانو کشورهایی چون اروپایی، ژاپن و کره جنوبی را پشت سرگذاشته ایم و رقیب بالقوه ای برای آنها به حساب می آییم.

وی با اشاره به دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو ، افزود: این دوره نمایشگاه طبق برنامه‌ریزی سند راهبردی ده ساله دوم فناوری نانو، بر موضوع صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی تمرکز ویژه ای دارد.

سرکار افزود: امروز محصولات نانو تاکنون به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر شده است و امیدواریم جغرافیای صادرات محصولات نانو روز به رو بیشتر شود .

وی با اشاره به حجم اقتصاد فناوری نانو در ایران گفت: حجم اقتصاد فناوری نانو برابر با ۱۴۰۰ میلیارد تومان است که فقط امسال این میزان برابر با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و این آمار نشان می‌دهد که ما رشد ۸۰ درصدی داشته‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه امیدواریم حجم اقتصاد فناوری نانو در کشور به شکل صد درصدی افزایش یابد، گفت: به دنبال این هستیم که حجم اقتصاد فناوری نانو تاپایان سال ۱۴۰۰  به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد  و در این راستا برنامه‌ریزی هایی نیز کرده‌ایم .

سرکار با تأکید بر ایجاد فضای رشد برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با توجه به تغییر نگرش دانشگاه ها و دانشگاهیان به شرکت های دانش بنیان و بسط و توسعه آنها ؛ پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو دهه آینده بیش از ۵۰ درصد اقتصاد کشور مبتنی بر دانش‌بنیان‌ها و محصولات های‌تک باشد .

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان  مشکلاتی که در گلوگاه‌های صادراتی است باید در آینده نزدیک مرتفع شود، افزود: کشور ما یک سکوی پرش است که محصولات با تکنولوژی بالا، کیفیت زیاد، ارزان و قابل رقابت با کمپانی‌های بزرگ را به تولید برساند و در این مرحله می‌توانیم جایگاه خود را به واسطه شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان تثبیت کنیم.

وی همچنین با اشاره به رسوخ فناوری نانو در ۱۵ حوزه صنعتی افزود: حوزه‌های سلامت، ساختمان، نفت، پتروشیمی، خودرو، نساجی، ورزشی، کشاورزی، آب، محیط‌زیست، لوازم خانگی و … جزو صنایعی که فناوری نانو به آنها رسوخ کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  نانو یک فناوری توانمند است که کارآیی محصولات را ارتقاء می‌دهد و  تولید محصولات با فناوری نانو باعث کاهش قیمت، افزایش رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی می‌شود و می‌تواند فرصت‌های صادراتی را برای یک محصول فراهم آورد.

گفتنی است، برنامه «نانوگپ» ستاد توسعه فناوری نانو از برنامه‌های جدید دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو فناوری است که در آن علاوه بر برگزاری یکصدمین جشن استاندارد نانو فناوری، فرصت‌های صادراتی این حوزه معرفی خواهد شد.

نانوگپ یکی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو با هدف ایجاد فضای تعاملی برای برگزاری رویدادهایی چون «بیزگپ» (Bizgap) برای مرور ۲ داستان شکست و موفقیت شرکتهای فناور، برگزاری ارائه نیازهای فناورانه صنایع متفاوت کشور، معرفی دفاتر صادراتی ستاد، برگزاری دوره‌های عمومی چگونه صادراتی شویم و معرفی برنامه ها و دستاوردهای ستاد برگزار می‌شود.

بر این اساس نانوگپ نیز یکی از برنامه‌های دوازدهمین جشنواره فناوری نانو است که در آن برنامه‌های متنوعی برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به حوزه کسب‌وکار ارائه می‌شود. ارائه نیازهای فناورانه صنایع پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین و نانو مواد، شرکت ملی نفت، فرصت‌های صادراتی به کشورهای ترکیه، چین، اندونزی و سوریه و جشن تدوین صدمین استاندارد نانو فناوری از جمله برنامه‌های نانو گپ است.

نمایشگاه بین‌المللی تهران از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ میزبان دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است، رویدادی که در آن آخرین دستاوردها و تحولات عرصه فناوری‌نانو در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا