تولید جعبه های دست ساز با بهره گیری از هنر ایرانی

یکی از مهمترین بخش‌هایی که باعث فروش بیشتر محصولات می شود، توجه به مساله طراحی و تولید جعبه ها و بسته بندی کالاهاست. توجه به این مساله در صنایع دستی و هدایای فاخر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

«سنا ایده آفرین» از جمله شرکت های مستقر در پارک علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که توانسته با طراحی و تولید خلاقانه و نوآورانه جعبه های دست ساز و ماندگار نیاز بخشی از صنایع دستی و هنری جامعه را رفع کند؛ جعبه هایی که ارزش هدیه های فاخر را دارند.

محمد حدادی پور، مدیرعامل شرکت سنا ایده آفرین به اهمیت بسته بندی صنایع دستی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: هم اکنون در عرضه و تقاضای صنایع دستی گسستی وجود دارد، به طوری که برای عرضه هدیه های فاخر، نیازمند بسته بندی مناسب هستیم. ما می توانیم این نیاز را تامین کنیم اما متاسفانه عده ای اصرار دارند که این امر تحقق پیدا نکند. لذا ما برای ورود به این مساله با مشکلاتی مواجه هستیم که ضرورت دارد پیشتازان صنایع دستی به این مساله ورود پیدا کنند.

وی به علت اصلی این مشکل پرداخت و اظهارداشت: ما برای طراحی بسته بندی صنایع دستی و تولید کارهای چاپی هدایای فاخر نیاز به تیراژ زیاد داریم. اکنون کسانی که در صنایع دستی فعالیت می کنند به تعداد انگشت شمار هستند که حاضر به بسته بندی مشترک نیستند. این امر کار تولید را سخت و پیچیده کرده است. ضمن اینکه بسته بندی این کارحجیم است و دوستان صنایع دستی برای تیراژ زیاد این محصولات نیاز به انبارداری دارند.

وی افزود: ما چنین تجربه ای را در صنایع دیگر مانند بسته بندی گز داشتیم. بسته بندی و جعبه های اکنون گز با یک دهه پیش اصلا قابل مقایسه نیست. پیش از این فرم جعبه های پولکی، رشته آش و گز با منگنه کردن جعبه ها درست می شد اما اکنون شکل و شمایل بسته بندی این جعبه ها تغییر پیدا کرده است. این نوع بسته بندی حتی بر میزان فروش این محصولات تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: هم اکنون بخشی از بسته بندی های محصولات فاخرهدایا و برخی کالاهای ما توسط کشور چین تولید می شود. به عنوان مثال، پیش از این جعبه کالاهایی مانند زعفران، گز و … از کشور چین وارد ایران می شد اما اکنون به علت مزیت رقباتی جعبه های تولیدی ما، توانسته ایم سهمی از بازار این محصولات را به خود اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جعبه های ایرانی به علت طرح و طراحی غنی و بهره گیری از هنر زیبای ایرانی از مزایای زیادی برخوردار هستند. طراحی متفاوت، خلاقانه و نوآورانه، استفاده از پارچه های سنتی و مینا کاری از جمله مزایای مهم رقابتی این جعبه ها نسبت به نمونه های خارجی و چینی است. محصولی متفاوت که تاکنون نمونه ای مشابه در دنیا عرضه نشده است.

حدادی پور گفت: پیش از این زعفران به صورت فله ای و با قیمتی ارزان از کشور صادر می شد و با بسته بندی متفاوت و قیمتی گران وارد بازار ایران می شد. سود فراوان این کار به نفع کشورهای دیگر بود. هم اکنون چند برند بزرگ در ایران به مساله تولید بسته بندی و صادرات زعفران ورود پیدا کرده اند. در حال حاضر ما به طور غیر مستقیم با تولید این بسته بندی ها به صادرات این کالاها کمک کرده ایم اما اگر ساز و کارهای این مساله به درستی پیش برود، در آینده نزدیک ما می توانیم روی صادرات محصولات خودمان نیز تمرکز کنیم.

به گفته وی، اگر سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های مناسب و تمهیدات خوبی برای بسته بندی محصولات استراتژیکی مانند زعفران اندیشیده شود، به جای بهره برداری کشورهای دیگر از سود منابع ایران، شرکت های خلاق و دانش بنیان می توانند با ورود به این مساله، از این منافع مرتفع شوند.

وی ادامه داد: هرچند رقبای ما نفوذ خیلی خوبی در بازار دارند اما ما می توانیم با ارایه مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی خاص به مشتری ورود خوبی به این عرصه داشته باشیم تنها کافی است که تعامل خوبی با کشورهای دیگر داشته باشیم و با داشتن ویترین، با سایر کشورها رایزنی و محصولات مان را عرضه کنیم.

وی بیان کرد: ما برای توسعه و فرهنگ سازی این کار نیاز به حمایت های دولتی داریم. یکی از توقع های ما از پارک علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی این است که با ارایه خدمات و تسهیلات مالی، بیمه ای، مالیاتی و ارایه وام های کم بهره، باعث کاهش هزینه هایمان بشوند تا ما بتوانیم سوبسیدی را به مصرف کنندگان خودمان ارایه بدهیم اما اکنون ما به علت افزایش هزینه ها قادر به ارایه سوبسید نیستیم.

وی تصریح کرد: اگر این شرکت خلاقانه پیش برود و مالیاتی به ما تعلق نگیرد، وقت و انرژی مان نیز صرف روند کاری اداری نشود و بخشی از هزینه هایمان نیز کاهش پیدا کند، ما می توانیم با بهره گیری از این خدمات سوبسید کمتری به مصرف کنندگان مان ارایه دهیم و مستقیما به کار تولید بپردازیم. مثلا اگر ما با ارز کمتر بتوانیم ماشین آلات وارد کنیم، قیمت تمام شده محصولات مان کاهش پیدا می کند. همچنین با ارایه این خدمات و تسهیلات ما قادر به اشتغال زایی بیشتر خواهیم بود.

وی در پایان گفت: هم اکنون جعبه ها و بسته بندی ایران از نظر کیفیت با سردمداران این صنعت در دنیا( که عمدتا کشورهای اروپایی، آمریکا، چین، هند و ترکیه هستند) برابری می کند. ما چندی پیش در یکی از نمایشگاه های کشور ترکیه شرکت کردیم. آنها حاضر به عقد قرارداد نبودند اما قصد داشتند محصولات ما را خریداری و از روی آن کپی برداری کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا