ترکیب چهره بیش از ۵۰۰ برنده نوبل در طول تاریخ

کمتر از ۲۴ ساعت تا اعلام اولین برندگان جایزه نوبل امسال فاصله داریم. ما طی ۱۰ سال گذشته ما برنده شدن فیزیکدانانی را دیدیم که گرافن، بوزون-هیگز و امواج گرانشی را کشف کردند. پزشکان و فیزیولوژیست‌هایی را شناختیم که به توسعه لقاح آزمایشگاهی و مبارزه با مالاریا کمک کردند و شیمیدانانی که راز ترمیم DNA را حل کردند و ماشین‌های مولکولی را توسعه دادند.

جایزه نوبل از نظر بسیاری از صاحب‌نظران به عنوان معتبرترین جایزه در دنیای علم شناخته می‌شود و شانس و سیاست و حتی سیاست‌های خاص کمیته نوبل می‌تواند در تعیین برنده نقش داشته باشد.

در اینجا ما به ترتیب ۱۹۹، ۲۰۱ و ۱۶۵ چهره برندگان پیشین جایزه نوبل در پزشکی، فیزیک و شیمی را به ترتیب ترکیب کردیم تا نشان دهیم که چهره متوسط برندگان امسال ​​چگونه است.

ممکن است تاکنون گزارش‌های مشابهی را مشاهده کرده باشید که چهره متوسط زنان سراسر جهان یا بازیکنان فوتبال در جام جهانی را نشان داده باشد. این چهره‌ها توسط الگوریتم‌هایی تولید شده‌اند که ویژگی‌های صورت را در عکس‌ها تشخیص می‌دهند و سپس عکس‌ها را طوری تنظیم می‌کند تا همه چهره‌ها روی هم قرار بگیرند.

ما برای این آزمایش، از یک وبلاگ آنلاین رایگان استفاده کردیم و تصاویر همه برندگان رشته‌های پزشکی، فیزیک و شیمی را به صورت جداگانه ترکیب کردیم.

شاید جای تعجب باشد که چرا هر سه چهره متوسط ​​ما مردانه، میانسال و سفید پوست به نظر می‌رسند. این به این دلیل است که این سه ویژگی برجسته‌ترین ویژگی‌های قابل مشاهده در برندگان پیشین نوبل در هر سه رشته بوده‌اند.

میانگین سنی برندگان جایزه نوبل ۵۸ سال است و بیش از ۹۵ درصد برندگان این جایزه تاکنون مرد بوده‌اند.

در رشته فیزیک تاکنون در بین برندگان مرد، نام کوچک هشت نفر جان، شش نفر رابرت، پنج نفر جیمز، پنج نفر ویلیام، پنج نفر چارلز، چهار نفر مکس و چهار نفر جورج بوده است. در حالی که تاکنون تنها سه زن جایزه نوبل فیزیک را کسب کرده‌اند.

بیش از ۸۰ درصد از کل جوایز نوبل فقط به شش کشور ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق و سوئد که محل برگزاری مراسم اهدای این جایزه و زادگاه "آلفرد نوبل" کسی که نام وی روی این جایزه گذاشته شده، تعلق گرفته است.

ایالات متحده آمریکا به خودی خود بیش از هر کشور دیگری مولد برندگان جایزه نوبل بوده است. به استثنای جوایز صلح، اقتصاد و ادبیات، تاکنون بیش از ۲۸۰ دانشمند از ایالات متحده آمریکا برنده جایزه نوبل شده‌اند.

آمار جمعیتی برندگان جایزه نوبل از آمریکا نشان می‌دهد که تنها ۱۰ نفر از آنها زن بوده‌اند و هیچ یک نیز از نژاد آفریقایی-آمریکایی نبوده‌اند.

وقتی جوایز امسال از هفت اکتبر اعلام شود، فارغ از اینکه آیا این چهره‌های متوسط تنوع بیشتری می‌گیرند یا تقریبا بدون تغییر باقی می‌مانند، مهم این است جهان با تعداد دیگری از دانشمندان برجسته آشنا می‌شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا