زادروز سهراب سپهری

  • زادروز سهراب سپهری

سهراب سپهری در 15 مهر ماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. سهراب از سال چهارم دبیرستان به دانش سرا رفت و در آذر ماه 1325 یعنی اندکی بیش از یک سال بعد از به پایان رساندن دوره دو ساله دانش سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان (اداره آموزش و پرورش) در آمد و تا شهریور 1327 در این اداره ماند.

سال بعد او به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. وقتی که در این دانشکده بود، نخستین دفتر شعرهایش را چاپ کرد و مشفق کاشانی با دیدن شعرهای سپهری پیش بینی کرد که او در آینده آثار ارزشمندی به ادبیات ایران هدیه خواهد داد.

اولین کتاب سپهری با نام "مرگ رنگ" در تهران منتشر شد که به سبک نیما یوشیج بود. سپهری دومین مجموعه شعر خود را با نام "زندگی خواب ها" در سال 1332 سرود و در همین سال بود که دوره لیسانس نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا با رتبه اول و دریافت نشان اول علمی به پایان رساند.

سهراب در سال 1337 دو کتاب "آوار آفتاب" و "شرق اندوه" را آماده چاپ کرد ولی موفق به چاپ آنها نشد و سرانجام در سال 1340 این دو کتاب به انضمام "زندگی خواب ها" زیر عنوان "آوار کتاب" منتشر شد. در "شرق اندوه" سپهری از هر نظر تحت تاثیر غزلیات مولوی است و شعرهای این مجموعه همه شادمانه و شورانگیزند.

سپهری در سال 1357 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و در سال 1358 برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و وی سرانجام در اول اردیبهشت ماه 1359 درگذشت.

  • ارسال نخستین تصاویر از سمت تاریک ماه

کاوشگر لونا-3 (Luna3) اتحاد جماهیر شوروی سابق در تاریخ 7 اکتبر 1959 نخستین تصاویر از سمت تاریک (دور) ماه را به زمین مخابره کرد. این نخستین مأموریت برای تهیه تصویر از بخش تاریک ماه محسوب می‌شد.

  • روز روستا

15 مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با هدف ارج نهادن به روستا و فرهنگ روستایی، به نام روز روستا، نام‌گذاری شده است.
  • زادروز نیلز بور

نیلز هنریک بور در 7 اکتبر 1885 به دنیا آمد. فیزیکدان دانمارکی که به علت رد کردن مدل اتمی ارنست رادرفورد شهرت دارد، به دلیل تلاش در زمینه شناخت اتم و مکانیک کوانتومی، جایزه نوبل فیزیک 1922 را دریافت کرد. وی در 18 نوامبر 1962 درگذشت.

  • زادروز هارولد کروتو

هارولد والتر کروتو در 7 اکتبر 1939 به دنیا آمد. شیمیدان انگلیسی برای کشف فلورن‌ها موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی 1996 شد. استاد شیمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در 30 آوریل 2016 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا