تنها غذا بخورید تا لاغر شوید

نتایج پژوهش های جدید محققان علوم تغذیه نشان می‌دهد میزان مصرف غذا در حالتی که فرد در بین جمع آشنایان قرار دارد، به میزان بسیار بیشتری نسبت به مواقعی که تنها است، غذا می‌خورد.

هلن رادوک (Helen Ruddock) سرپرست این تیم تحقیقاتی در دانشگاه بیرمنگام درباره این موضوع گفت: «شواهدی قوی درباره این موضوع وجود دارد که افراد در کنار آشنایانشان غذای بیشتری به نسبت مواقع تنهایی؛ می‌خورند.»

مطالعات پیشین نشان می‌دهد خوردن غذا به همراه دیگران موجب می‌شود که تا 48 درصد بیشتر از شرایطی که تنها هستید، غذا بخورید. از سوی دیگر این میزان در بین زنان دارای اضافه‌وزن حدود 29 درصد بیشتر گزارش‌شده است.

در این مطالعات، نتایج تحقیقات 42 تیم پژوهشی در سراسر جهان در رابطه با غذا خوردن در جمع و به‌صورت انفرادی، موردتوجه قرارگرفته است.

خوردن غذا به همراه دیگران موجب می‌شود که تا 48 درصد بیشتر از شرایطی که تنها هستید، غذا بخورید. از سوی دیگر این میزان در بین زنان دارای اضافه‌وزن حدود 29 درصد بیشتر گزارش‌شده است.

محققان دریافتند که افراد وقتی با دوستان و خانواده خود هستند، بیشتر غذا می‌خورند زیرا غذا خوردن با دیگران برای انسان، لذت‌بخش‌تر است و خوردن غذا در جمع باعث افزایش مصرف می‌شود.

از سوی دیگر هنجارهای اجتماعی ممکن است  پرخوری  در مصاحبت با دیگران را مجاز  بداند و این موضوع معمولاً با تمجید اطرافیان و شناخت دوستان و خانواده و تقویت پیوندهای اجتماعی همراه است. محققان این پدیده غذا خوردن بیشتر با دوستان و خانواده را تسهیل اجتماعی نامیدند. آن‌ها دریافتند که تأثیر تسهیل اجتماعی بر خوردن غذا در میان مطالعاتی که به مصرف مواد غذایی بین افرادی غریبه و غیر آشنا، مشاهده نمی‌شود.

یعنی اگر فردی به‌تنهایی به یک رستوران شلوغ رفته و غذا بخورد، میزان مصرف غذای وی بیشتر نخواهد بود درحالی‌که اگر با آشنایان خود این کار را بکند، بیشتر غذا می‌خورد.به باور محققان این موضوع می‌تواند ریشه در عادات اجداد بسیار دور انسان داشته باشد که در غارها، به‌طور مشترک غذای خود را تقسیم و آن را مصرف می‌کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا