گواهی حذف سرخک برای ایران صادر شد

دکتر سعید نمکی در همایش روز ملی دامپزشکی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: دیروز کمیته مربوطه در سازمان جهانی بهداشت، گواهی حذف سرخک را برای ایران صادر کرد و این خبر، بسیار مسرت بخش بود چون در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه، ایران یکی از سخت ترین عرصه ها برای خدمت رسانی، ریشه کنی و حذف برخی از بیماری ها است و در برخی از مناطق کشور برای واکسیناسیون یک کودک، زحمات زیادی متحمل می شویم.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش اساسی و مهم بهورزان در حذف سرخک از کشور، گفت: باید دست یکایک آنها را بوسید گرچه یکی از آنها به دلیل یک سوء تفاهم و تصمیم نادرست، چند روزی است که در بازداشت موقت است و بنده به عنوان وزیر بهداشت، از خانواده وی و از اینکه خدمتگزاری به جای تقدیر باید در بازداشت به سر ببرد، احساس شرمساری می کنم و این مشکل را از طریق مقامات قضایی و دادستان کل کشور، پیگیری می کنم.

نمکی اظهار داشت: در دوران گذشته که عمده بیماری ها، واگیر بود، نقش وزارت بهداشت محوری و اساسی بود چون برای تهیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، اقدامات لازم در وزارت بهداشت انجام می شد اما امروز تنوع عوامل موثر بر سلامت و به ویژه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، می طلبد که با همکاری گسترده بین بخشی، بتوانیم مشکلات نظام سلامت را حل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز با شیوع بیماری های غیرواگیر و اتفاقاتی که در ساختار اجتماعی و سیاسی کشورها رخ می دهد دیگر با واکسن نمی توانیم مشکلات نظام سلامت را حل کنیم بلکه نیازمند مشارکت همه بخش ها برای کاهش عوامل خطر هستیم. یکی از موارد بسیار موثر در این همکاری بین بخشی، مشارکت سازمان دامپزشکی و دامپزشکان کشور است.

وزیر بهداشت از دامپزشکان به عنوان جزء لاینفک نظام سلامت یاد کرد و افزود: دامپزشک را از تیم پزشکی جدا نمی دانیم و به جایگاه سازمان دامپزشکان، توجه نمی کنیم بلکه فکر می کنیم که در یک نظام و ساختار ادغام یافته، جزء لاینفک همدیگر هستیم و نقش دامپزشکان در تمام اجزای نظام سلامت بر همه آشکار است. در مورد غذا به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین سلامت جامعه، بدون پشتوانه دامپزشکان، کاری از پیش نمی بریم.

نمکی گفت: وقتی به طرح "از مزرعه تا سفره" و میزان کفایت مواد غذایی در ۱۰۰ گرم گوشت پروتئین دار دام و طیور نگاه می کنیم، بدون توجه به نقش دامپزشکان، این طرح ها معنی ندارد. امروز سوء تغذیه در کشور یکی از بحث های بسیار جدی است البته وقتی از سوء تغذیه صحبت می کنیم نه به معنی کاهش مواد غذایی است بلکه در برخی موارد پرخوری ها یا مصرف غذاهای غیراستاندارد، مشکل آفرین است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دام از چه علوفه ای استفاده کند، تغذیه طیور توسط چه موادی باشد، باقی مانده آنتی بیوتیک ها و سموم در مواد غذایی نیازمند نقش آفرینی ارزنده دامپزشکان در کنار همکاران ما در سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد است.

وزیر بهداشت از بیماری های مشترک بین انسان و دام به عنوان یکی از مشکلات نظام سلامت یاد کرد و گفت: به دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده ام که مبادا گرفتار موج بیماری های غیرواگیر شویم و بیماری های واگیردار را فراموش کنیم. سرزمینی هستیم که به اندازه تنوع اقلیم، تنوع بیماری داریم و نمی توانیم بگوییم در هیچ استانی، مشکل قالب ما فقط یک بیماری است.

نمکی به وقوع ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی در سال ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت: هر مورد حیوان گزیدگی برای ما بین ۳ تا ۴ میلیون هزینه به همراه دارد و رقم سنگینی از این نظر به نظام سلامت تحمیل می شود. در سال گذشته ۵۰۰۰ مورد سالک در کشور گزارش شده که برای خانواده ها مشکل ساز است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲۴ مورد سیاه زخم در کشور مشاهده شد، بیان داشت: در مورد تب کریمه کنگو از روز اول که در ایران شناسایی شده تا امروز، ۱۹۰ مورد مرگ ثبت شده که ممکن است همکاران ما در سازمان دامپزشکی، آمارهای متفاوتی داشته باشند و باید آمارها باهم یکسان شود.

نمکی اظهار داشت: علاوه بر عرصه زنجیره غذا که نیازمند کمک دامپزشکان هستیم، باید به یکدیگر در مدیریت زنجیره غذا و رسیدن غذای سالم به دست مردم، کمک کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کمیته‌های ملی برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، یادآور شد: باید اطلاعات را با یکدیگر مبادله کرده و برنامه‌های ملی را با در نظر گرفتن نقش هر سازمان و نهاد را تدوین و اجرا کنیم تا این بیماری‌ها کنترل شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انس و الفت برخی افراد در آپارتمان‌ها با حیوانات، گفت: در فرهنگ ایران از کودکی با حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس و پرنده‌هایی مانند قناری و مرغ عشق مانوس بوده و هستیم، اما در فرهنگ ما نبوده که یک خانم دستش را با سیگار از ماشین بیرون بیاورد و سگ را در آغوش داشته باشد و این فرهنگ وارداتی است.

نمکی با بیان اینکه نگهداری از حیواناتی مانند سگ به یک مشکل در نظام سلامت تبدیل می شود، افزود: تقاضا دارم که دامپزشکان به این عرصه ورود کنند و موارد و گزارشاتی داریم که برخی افراد در منزل، سوسمار، آتش پرست یا بچه تمساح نگهداری می کنند که در فرهنگ ما نبوده است اما در فرهنگ ما نگهداری از مرغ، خروس، قناری و کبوتر وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان واقعیت های اجتماعی را کتمان کرد و باید بپذیریم که اطراف ما اتفاقاتی رخ داده و تحولاتی ایجاد شده و با شیوه های پلیسی و غیرآموزشی نیز نمی توان این مشکلات را حل کرد و دستگیری هم مساله ای را حل نمی کند باید به عرصه آموزش مردم ورود کرد و آنها را از خطرات انس و همنشینی با برخی حیوانات و انتقال برخی از بیماری ها، آگاه کرد که این کار با ورود دامپزشکان به درستی انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: برخی اوقات، صاحبان حیواناتی مانند سگ، دامپزشکان را برای واکسیناسیون صدا می زنند اما انتظار داریم که دامپزشکان در این موارد آموزش های لازم را به مردم بدهند و بگویند که ممکن است عوارضی در اثر همنشینی با حیوانات برای آنها ظاهر شود.

نمکی تاکید کرد: باید بسته های آموزشی را برای خانواده هایی که اقدام به نگهداری از حیواناتی غیراهلی می کنند،  تعریف کرد و تقاضا دارم که سازمان دامپزشکی، آموزش ها را در قالب برورشور، پمفلت و پیام از طریق رسانه ها به مردم ارائه کنند تا خانواده ها از عوارض آن بیشتر آگاه شوند.

وی به نقش مهم واکسیناسیون در دام و طیور اشاره کرد و گفت: موسسه تحقیقات واکسن سرم سازی رازی بیش از ۹۰ سال قدمت دارد و آنچه که باید، از آن بیرون نمی‌آید. حدود ۲۹ سال پیش با شارل مریو دیدار کردم که تقاضای کمک برای ساخت واکسن‌های انسانی و حیوانی را داشتم، اما به من گفت که به سراغ پروفسور میرشمسی که به همراه او شاگرد پاستور بودند، بروید و با استاد میرشمسی گفتگو کردیم و آن روز ۹ میلیون دلار ارز حوزه بهداشت را به وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت واکسن در مجموعه رازی دادم.

وزیر بهداشت گفت: هنوز هم علیرغم پیشرفت هایی که در موسسه رازی کرده ایم اما باید پیشرفت های زیادی داشته باشیم و از دامپزشکان تقاضا دارم که مشکل واکسن را در دامپزشکی حل کنیم و اگر قرار است واکسن سازی را به بخش خصوصی واگذار کنیم، این کار را سرعت دهیم.

نمکی در پایان اظهار داشت: در بین ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت، تعداد زیادی از آنها را در ساخت واکسن های انسانی و حیوانی درگیر کردیم و امیدواریم که شاهد توسعه ساخت واکسن در کشور باشیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا