ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر در مدار قرار می‌گیرد

چهارم اکتبر هفته جهانی فضا در تمام دنیا برگزار می‌شود. صبح روز شنبه وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که با حضور روسای سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: دوست دارم صحبت‌های امروزم را با دیالوگی از یک فیلم آغاز کنم. دیالوگی که می‌گفت «قدیم‌ها عادت داشتیم به آسمان نگاه کنیم و به جایگاه‌مان در بین ستاره ها فکر کنیم، اما الان به پایین نگاه می‌کنیم و نگران جایگاه‌مان در میان خاک هستیم.
آنقدر درگیر مسائل زیست محیطی هستیم که فراموش کردیم ما نیز سهمی در فضا داریم. آن قدر به صنایع قدیمی و فرسوده پرداختیم که صنعت مهمی مانند صنعت فضایی از خاطر ما رفته است. این هفته زمانی است که یادمان بیاید این صنعت چقدر ارزشمند است. خودم دوست دارم بزرگ فکر کنم، به همکاران نیز همیشه این توصیه را دارم».
وزیر ارتباطات افزود: دو سال قبل زمانی که توسعه کاربردهای فضایی را به عنوان شعار محوری خود انتخاب کردیم، خیلی‌ها ما را مسخره کردند اما امروز شاهد آن هستیم که استارتاپ‌های حوزه فضایی به واسطه تلاش سازمان فضایی به حد قابل قبولی رشد کرده‌اند. روزی که من در دولت گفتم خسارات ناشی از سیل را توسط تصاویر ماهواره‌ای دقیق سازی می‌کنیم، برخی همکاران در دولت به من می‌خندیدند و می‌گفتند مگر می‌شود؟ «شد.»
فکر نمی‌کنم صرفه جویی که در حوزه سیل انجام شد، کمتر از کل صرفه جویی ما در صنعت فضایی باشد. این دستاوردی بود که در ابتدای راه همه به آن می‌خندیدند اما امروز بخش مهمی از آن صحبت‌ها عملیاتی شده است. ما باید با همکاری کشورهای دیگر، بتوانیم فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم. این نوع تفکر و این نوع نگاه به صنعت فضایی است که حسادت کشور آمریکا را برمی‌انگیزد. در حالی که این کشور به سایر صنایع ما اینطور حسادت نمی‌کند.

آذری جهرمی افزود: در یک شب، سه سازمان فضایی ایران که کار بشردوستانه و در راستای صلح انجام می‌دهند توسط آمریکا تحریم شدند اما جوانان ما پشت درهای تحریم نایستادند.
آذری جهرمی اضافه کرد: خیلی از کشورهایی که در نشست قزاقستان حضور داشتند، پیگیر دانش صلح آمیز فضایی ایران  و خواستار همکاری بودند. ما جدا از این که فرستادن انسان به فضا را دنبال می‌کنیم، تا سال ۱۴۰۰ ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر در مدار قرار خواهیم داد.  
توصیه‌ای مشفقانه به ترامپ دارم: ۱۴۰۰ سال قبل فردی بود که در شقاوت از تو خیلی بدتر بود، در خود بزرگ بینی و خود بزرگ پنداری از تو بزرگ تر بود. اسم او یزید ابن معاویه بود. او پاک‌ترین و شریف‌ترین فرد بشر روی زمین را به بدترین شیوه ممکن به شهادت رساند. ۱۴۰۰ سال از آن روز گذشته، ماهواره های خود را فعال کن تا به خوبی مسیر نجف و کربلا را با دقت ببینی.  سرنوشت تو همانی است که یزید داشت و سرنوشت پیروان حسین، آن راهی است که او رفت.  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا