گذشته اسرارآمیز کهکشان آندرومدا کشف شد

بررسی یادشده می تواند آینده کهکشان راه شیری را نیز که در همین مسیر قدم برمی دارد، مشخص کند. محققان بر این باورند که کهکشان راه شیری در حدود چهار میلیارد سال دیگر با کهکشان آندرومدا برخورد می کند.

ستاره شناسان استرالیایی از مدت ها قبل از گذشته توام با برخورد و تصادم های متعدد برخی کهکشان ها آگاه بوده اند. اما این اولین بار است که اطلاعات دقیقی در این زمینه در ارتباط با یکی از کهکشان های مشهور جمع آوری می شود. قدرت جاذبه بسیار بالای برخی کهکشان های بزرگ کهکشان های کوچک مجاور را به سمت آنها می کشد و تصادم انبوه ستاره ها و گازهای متراکم در آنها شرایط جدیدی را خلق می کند.

کهکشان راه شیری در طول عمر ۱۳.۶ میلیارد ساله خود بسیاری از کهکشان های کوچک تر مجاور را به همین شیوه بلعیده و از همین طریق رشد کرده، اما به احتمال زیاد در آینده توسط کهکشان بزرگتر آندرومدا بلعیده می شود.

ستاره شناسان با بررسی حرکات و سرعت ۷۷ خوشه ستاره ای در درون کهکشان آندرومدا، مجموعه ای از ستاره های سرگردان را در درون کهکشان مذکور کشف کرده اند که به نظر می رسد باقیمانده های کهکشان های کوچک تر برخورد کرده با آندرومدا باشند.

آنها امیدوارند با بررسی این ستاره ها اطلاعات بیشتری در مورد کهکشان های باستانی که هم اکنون از بین رفته اند، جمع آوری کنند. در حال حاضر دو خوشه ستاره عجیب در داخل کهکشان آندرومدا شناسایی شده که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم قرار دارند و هر کدام باقی مانده کهکشان هایی بسیار قدیمی هستند که توسط آندرومدا بلعیده شده اند. برآوردهای اولیه حاکیست که برخورد منجر به شکل گیری این خوشه های ستاره ای در حدود ده میلیارد سال قبل رخ داده است.