ساخت ماده جایگزین استخوان های آسیب دیده در دانشگاه امیرکبیر

مجری طرح پژوهشی تولید کامپوزیت جایگزین بافت های استخوانی با بیان اینکه این مطالعات با هدف تولید بیومواد کامپوزیتی برای کاربرد در جایگزین های بافت سخت اجرایی شده است، گفت: بتا تری کلسیم فسفات یکی از ترکیبات مهم کلسیم فسفات است که به عنوان جایگزین استخوان استفاده می شود.

بهناز نارویی درباره جزئیات این پروژه تحقیقاتی اظهار داشت: برای این منظور از بتا تری کلسیم فسفات استفاده شد ولی به دلیل ضعیف بودن استحکام مکانیکی و توانایی ضعیف آن در القای تشکیل کلسیم فسفات، این ماده با شیشه زیست فعال حاوی نقره ترکیب شد.وی ادامه داد: شیشه زیست فعال با مقادیر 0،0.25،0.5،1 درصد مولی نقره به روش سل- ژل و پودر بتا تری کلسیم فسفات به روش حالت جامد تولید شد.

به گفته نارویی، پودر بتا تری کلسیم فسفات تهیه شده با درصدهای وزنی مختلف شیشه زیست فعال حاوی نقره ترکیب شد و خواص مکانیکی کامپوزیت های به دست آمده مورد ارزیابی قرار گرفت و کامپوزیت با حداکثر استحکام مکانیکی به عنوان کامپوزیت بهینه انتخاب شد.
وی خاطرنشان کرد: بررسی خواص نمونه بهینه نشان داد که این کامپوزیت می تواند جایگزین مناسبی برای استخوان های آسیب دیده بدن باشد.
مجری طرح، آنتی باکتریال بودن را از مزایای این کامپوزیت نام برد و گفت: نتایج تست های آزمایشگاهی این مطالعات تایید کرد که کامپوزیت تولید شده علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال مطلوب، امکان تشکیل آپاتیت را پس از مدتی غوطه وری در محلول SBF فراهم کرده است و در نتیجه فعالیت زیستی مطلوبی در محیط in vitro نشان داده است.

وی با یادآوری اینکه به دلیل دشواری دستیابی به استحکام مکانیکی مطلوب مطالعات در زمینه ساخت جایگزین های استخوان متراکم محدود است، اضافه کرد: کامپوزیت تولید شده می تواند جایگزین مناسبی برای استخوان های متراکم آسیب دیده به شمار رود. این پروژه با راهنمایی دکتر فتح اله مضطرزاده و با مشاوره دکتر نظافتی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است