60تا65 درصد ماشین آلات صنایع غذایی کشور از رده خارج است

 دکتر رسول کدخدایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این آمار تخمینی بوده و ممکن است بالاتر باشد.وی اظهار کرد: وضعیت دستگاهها و ماشین آلات صنایع غذایی به گونه ای است که با این وضعیت و کیفیت در هیچ کشوری استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه کارخانجات قند سمبل فرسودگی ماشین آلات مصرفی هستند، افزود: همچنین در کارخانجات صنایع غذایی حوزه کمپوت و کنسروجات بخشی ماشین آلات با روشهای صنعتی قدیمی مورد استفاده هستند.وی تصریح کرد:صنعت غذا در کشور ما نیازمند تحول اساسی است و به طور جد نیاز داریم که ماشین آلات و فرآیند تولید با نگاه ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.

کدخدایی افزود: هم اکنون در سطح تولید و فرآوری صنعت غذا متناسب با شرایط جهانی پیش نرفته ایم و در این رابطه نیارمند نگاه خاص مسوولان به امر مهم بهسازی و نوسازی در صنعت غذا هستیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه با توجه به وجود مشکلات اقتصادی متعدد لزوما از سرمایه گذار و کارخانه دار نباید توقع داشت به مسئله نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی صنایع غذایی بپردازد، افزود: دولت با نقش حاکمیتی ،وجود دغدغه مدیریت منایع و نیز ضرورت تامین سلامت و امنیت غذایی باید وارد عرصه شود و سیاست های تشویقی و حمایت های بلاعوض را در زمینه ارتقای سطح فناوری صنایع غذایی ارائه دهد.

وی در ادامه گفت: از جمله مشکلات موجود صنعت غذا در کشور، بهره وری پایین دستگاهها و ماشین آلات است به طوری که شاهد مصرف سوخت های فسیلی بالا اما خروجی پایین و پرت مواد اولیه در مسیر فرآوری و تولید هستیم.

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه راندمان استحصال و تولید محصول به دلیل فرسودگی ماشین آلات در صنایع غذایی پایین است، بیان کرد:تنگناهای اقتصادی عجیبی در صنعت غذا حاکم است و تا کنون نگاه آماری و مالی دقیقی در زمینه برآورد میزان زیان اقتصادی از این محل انجام نشده است .

کدخدایی با بیان اینکه به روز رسانی سامانه های فرآوری و ماشین آلات صنعت غذا با امنیت غذایی رابطه مستقیم دارد،تاکید کرد: هرچه دستگاهها و ماشین آلات جدیدتر و به روز تر باشند ،می توانند غذای سالم تری تحویل بدهند لذا دو اصل سلامت و امنیت غذایی محقق می شود.

وی با بیان اینکه نداشتن میکروب تنها اصل امنیت و سلامت غذایی نیست، افزود:حفظ ارزش غذایی محصولات و عدم کاهش این ارزش غذایی در حین فرآوری و تولید محصولات نهایی و تامین ویتامینها، املاح و پروتئین های مورد انتظار از مصرف یک ماده غذایی از دیگر اصول اساسی است.

رییس پژوهشکده صنایع غذایی اظهار کرد: افت ارزش غذایی و کیفیت غذا با به روز رسانی ماشین آلات و صنایع در این حوزه به حداقل می رسد.

وی با اشاره به اینکه در بازار جهانی صنایع غذایی رقابت بالایی میان تولید کنندگان وجود دارد، افزود: توقعات مصرف کنندگان محصولات غذایی در تمام دنیا افزایش یافته و برای اینکه در بازار صادرات مواد غذایی حرفی برای گفتن داشته و توان رقابت را داشته باشیم نیازمند نوسازی صنایع غذایی هستیم که این نوسازی از زمان تولید محصولات اولیه، فرآوری و تا بسته بندی را شامل می شود.

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور از سال 1385 به عنوان 'پژوهشکده مستقل ملی' و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز نمود.

سوابق فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 بازمی گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا