ماندن در بیمارستان باکتری روده را تغییر می دهد

رفتن به بیمارستان می‌تواند تغییرات چشمگیری در باکتری روده ایجاد کند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند معده افرادی که برای چندین روز در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند، به سرعت به محل سکونت پاتوژن‌های مضر تبدیل می‌شود. این تغییرات، به بیرون رفتن میکروب‌های سالم روده و رخ دادن اثرات منفی در بلند مدت منجر می‌شود.

افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های گوناگون، تغذیه بیماران با کمک لوله‌ها و به کار بردن دستگاه‌های تنفسی برای بیماران می‌توانند پیامدهای مضری داشته باشند.

"مارک پالن"(Mark Pallen)، پژوهشگر "موسسه کوادرام" (QIB) انگلستان و سرپرست این پروژه گفت: نتایج این بررسی، من را واقعا شگفت‌زده کرد. اگرچه انتظار دیدن چنین نتایجی را داشتم اما مشاهده تغییرات در این مقیاس، غیرمنتظره بود.

پژوهشگران برای ارزیابی تاثیر مراقبت‌های بیمارستان بر میکروبیوم روده، ۲۴ نفر را که به تروما، حملات قلبی، سرطان و مشکلات مهم دیگر دچار شده بودند، طی ۱۰ ماه مورد بررسی قرار دادند.

بسیاری از این شرکت‌کنندگان که بین ۲۵ تا ۸۵ سال داشتند، بیهوش بودند و یا به آنها آرام بخش تزریق شده بود؛ در نتیجه پژوهشگران، بررسی خود را با اجازه اعضای خانواده آنها انجام دادند.

پژوهشگران با استفاده از روشی موسوم به "متاژنومیکس"(Metagenomics)، نمونه DNA این بیماران را به دست آوردند تا میکروب‌های آنها و تغییرات صورت گرفته طی دوره درمان را بررسی کنند.

دو سوم بیماران این آزمایش، طی دوره‌ای که در بیمارستان بستری بودند، کاهش قابل توجهی در تنوع میکروبی داشتند. بیشترین تغییرات، در بیمارانی دیده شد که آنتی‌بیوتیکی موسوم به "مروپنم"(meropenem) را مصرف کرده بودند.

پالن افزود: روده معمولا سکونتگاه مجموعه‌ای غنی و تطبیق‌پذیر از ریزارگانیسم‌هاست اما ما دریافتیم که بیماران این آزمایش، تنوع میکروبتای روده را از دست داده‌اند و تنها یک ارگانیسم را به میزان زیادی در روده خود دارند.

پژوهشگران دریافتند که روده بیماران، توسط یک پاتوژن باکتریایی موسوم به "انتروکوک فاسیوم"(Enterococcus faecium) اشغال شده است. این میکروب می‌تواند از روده به اندام دیگری از جمله ریه‌ها برود و به آنها آسیب برساند. اگر این میکروب به جریان خون برسد، می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود.

پالن ادامه داد: موضوعی که بیشترین نگرانی را برای ما ایجاد کرد، به دست آورن شواهدی مبنی بر گسترش باکتری "انتروکوک فاسیوم"(E. faecium) بین سه بیمار بود.

"ژوست وییرسینگا"(Joost Wiersinga)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که همیشه اولویت درمان در نجات جان بیماران است، پزشکان باید تلاش کنند تا اختلال در باکتری‌های روده را به حداقل برسانند. اگر بیماران به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشند، باید آن را دریافت کنند اما باید در مورد نوع آنتی‌بیوتیک و مدت استفاده از آن، دقت کافی اعمال شود.

این پژوهش، در مجله "Microbial Genomics" به چاپ رسید.