صدای ۲ زلزله دیگر در مریخ ثبت شد

لندر اینسایت پس از فرود روی مریخ با استفاده از یک ابزار سنج زلزله سنج به نام SEIS سعی کرد زلزله ها در این سیاره را رصد کند.

این کاوشگر آوریل  سال گذشته نخستین زلزله احتمالی در مریخ را ثبت کرد. پس از آن آزمایشات نشان داد از میان ۱۰۰ سیگنال ارتعاشی حداقل ۲۱ مورد زلزله هستند.

اکنون ناسا دو نمونه از  زلزله ها را در مریخ  منتشر کرده است.  این زلزله ها در روزهای ١٧٣ و ٢٣٥ مریخ ثبت شده اند. ارتعاشات به طور مستقیم قابل شنیدن نیستند.

زیرا فرکانس این ارتعاشات پایین تر از شنوایی انسان است. در همین راستا اطلاعات ارتعاشی پردازش  شده اند تا افراد بتوانند آنها را بشنوند.

سیگنال های ارتعاشی اصلی بسیار مبهم  و مرموز بوده اند و هنوز مشخص نیست دلیل این زلزله ها در مریخ چیست. اما زلزله های جدیدی که ثبت شده اند بیشتر شبیه تصور دانشمندان از زلزله در مریخ هستند و فرکانس پایین تری دارند.

دانشمندان سعی کردند این زلزله ها را از منابع دیگر ارتعاش مانند باد و حتی حرکات کاوشگر نیز متمایز کنند.

ناسا در این کاوشگر ابزارهایی مخصوص مطالعه زیر پوسته سیاره طراحی کرده است. مریخ برخلاف زمین صفحه های تکتونیک ندارد اما فرایند های سیاره ای مختلفی به ارتعاشات داخلی در آن منجر می شوند.  شهاب سنگ ها، گرانش قمر سیارات دیگر  یا فعالیت های آتشفشانی از دلایل احتمالی زلزله در مریخ به حساب می آیند.