امسال سومین دوره جایزه مصطفی برگزار می شود

جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده است. مطابق این مصوبه، شورای سیاستگذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز بزرگ علمی ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند و مسئولیت ایجاد دبیرخانه و برگزاری جایزه مصطفی بر عهده پارک فناوری پردیس است.

جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. اولین دوره آن در سال ۹۴ و دومین دوره آن در سال ۹۶ اعطا شد. این جایزه به نام «محمد» بنیان‌گذار اسلام و به دلیل تأکید بسیار او بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب حضرت محمد، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.

مبلغ پرداختی به برنده این جایزه ۵۰۰،۰۰۰ دلار است که از راه‌هایی چون وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه، یا عموم علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود.

پروفسور جکی یینگ در حوزه علم و فناوری نانوزیستی و پروفسور عمریاغی در حوزه علم و فناوری نانو برگزیدگان اولین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) بودند. همچنین پروفسور سامی ارول گلنبه و پروفسور محمدامین شکراللهی برگزیدگان دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در حوزه های فناوری اطلاعات و عمومی بودند.

برندگان جایزه مصطفی (ص) همواره در چهار حوزه نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و در حوزه عمومی می توانند توسط داوران ایرانی و بین المللی معرفی و تقدیر شوند.

سومین دوره این جایزه آبان ماه امسال همزمان با میلاد پیامبر برگزار خواهد شد و مسلمانان در این مراسم حضور خواهند داشت. 

حسن ظهور ، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص)در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فراخوان این دوره از جایزه مصطفی(ص) به ۲۰۲ نهاد معتبر علمی بین المللی و ۵۱۲ نفر دانشمند از ۴۸ کشور ارسال شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه داوریها برای برگزاری سومین دوره برگزار شد، گفت: در این مدت جلسات کارگروه علمی، گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی، گروه علم و فناوری نانو و ۹ جلسه گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری برگزار شده است.

ظهور با بیان اینکه برای شرکت در سومین دوره هزار و ۶۴۹ اثر دریافت شد، ادامه داد: از این تعداد، ۱۹۹ اثر در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات دریافت شد که در ارزیابی اولیه به ۲۹ اثر رسیدیم و در نهایت ۴ اثر انتخاب شدند.

وی خاطر نشان کرد: در ارزیابی اولیه حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، ۱۰۶ اثر منتخب شدند و در ارزیابی نهایی، چهار اثر انتخاب شدند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) عنوان کرد: در حوزه علم و فناوری نانو نیز ۱۷۲ اثر دریافت شد که در ارزیابی اولیه ۴۷ اثر انتخاب شدند و در ارزیابی نهایی، هیچ اثری انتخاب نشد.

ظهور ادامه داد: در حوزه کلیه زمینه‌های علم و فناوری ۶۱۴ اثر دریافت و مورد بررسی قرار گرفت که ۸ اثر در ارزیابی اولیه انتخاب و در نهایت یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز برگزیدگان به صورت قطعی انتخاب نشده اند، بیان کرد: ولی در بررسی کارگروهها انتخاب برگزیدگان در دو حوزه قطعی است؛ بنابراین برگزیدگان همانند سالهای گذشته از دو حوزه معرفی و تقدیر می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا