خونریزی لثه عامل بروز فشارخون بالا

محققان در بررسی ۸۱ مطالعه که شامل بیش از ۲۵۰ هزار بریتانیایی بود دریافتند افراد مبتلا به بیماری لثه با وضعیت متوسط تا شدید، با ۲۲ درصد افزایش خطر فشارخون بالا روبرو بودند و افراد مبتلا به بیماری شدید و حاد لثه ۴۹ درصد بیشتر با این ریسک مواجه بودند.

«فرانسیسکو دی ایتو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج لندن، در این باره می گوید: «بهداشت دهان و دندان با سلامت عمومی بدن مرتبط است و باید به عنوان کنترل سایر خطرات سلامت مهم تلقی شود.»

محققان مشاهده کردند در بین افراد مبتلا به بیماری های لثه در مقایسه با افراد فاقد بیماری های لثه، به طورمیانگین فشارخون سیستولیک (عدد بالا) ۴.۵ mm Hg بیشتر بود و فشارخون دیاستولیک (عدد پایینی) ۲ mm Hg بالاتر بود.

محققان با بررسی برخی مطالعات متوجه شدند فشارخون با درمان بیماری لثه کاهش یافت.

دی ایتو در ادامه می افزاید: «مسواک زدن بد و تجمع باکتری ها در اطراف دندان ها موجب خونریزی و بیماری های لثه می شود. بعلاوه این مشکلات باعث افزایش التهاب بدن شده و به عروق خونی آسیب می رسانند.»

محققان اذعان می کنند زمانی که لثه ها عفونی می شوند، این بیماری می تواند به سایر بخش های بدن هم گسترش یافته و موجب بروز التهاب سیستماتیک شود که می تواند به خون آسیب برساند.»

بیش از ۵۰ مطالعه هم نشان داده اند که بیماری لثه با افزایش ریسک بیماری قلبی مرتبط است و بین از دست دادن دندان ها و سکته، بیماری قلبی-عروقی و مرگ به هر دلیلی رابطه وجود دارد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا