مهارت آموزی جایگزین مدرک گرایی شود

امروزه وضعیت جامعه ما به گونه ای است که بسیاری از نیازهای جامعه به دلیل عدم استفاده مناسب از نیروهای متخصص و همچنین، قرار گرفتن در شرایط تحریم ها برآورده نمی شود.

از سوی دیگر، مسوولان و دست اندرکاران امر، برای قرار دادن کشورمان در شرایط رقابت در بازار جهانی باید با ایجاد فضای مناسب برای توسعه کسب و کار بکوشند. با توجه به حجم بالای افراد بیکار در میان اقشار مختلف جامعه توجه به این امر اهمیت دوچندان پیدا می کند.

مدیر عامل موسسه مهارت آموزی و رشد آفرینی اومند در رابطه با اهمیت این موضوع گفت: بخش خصوصی به جای ایجاد نگرانی و القای ترس شکست برای ورود به دنیای کسب وکار، باید نوجوانان و جوانان را با مهارت نوآوری وخلاقیت آشنا کند، تا بتوانند آینده شغلی خود را خلق کنند.

نگین صدری زاده افزود: امروزه، آموزش مهارت های فردی و اجتماعی به اقشار مختلف جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی که در اغلب موارد، موسسات آموزشی در سطوح مختلف با ارائه مطالب غیر کاربردی تنها با هدف متمرکز کردن نوجوانان و خانواده های آنان به سمت نتیجه کنکور و ورود به دانشگاه هستند. در چنین شرایطی سرقت علمی و گسترش خرید و فروش پایان نامه هم نکته عجیبی نیست. این در حالیست که کارکرد پایان نامه و پروژه علمی این است که با برطرف کردن مشکلات و چالش های کشور در حوزه های گوناگون بر آینده شغلی دانشجویان اثر مستقیم بگذارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مصوبه ها و تاکیدهای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری زمان آن رسیده که مهارت های زندگی برای ورود به دنیای اشتغال، نوآوری و خلاقیت جدی گرفته شود، ادامه داد: دانش آموزان کشور از زمانی که وارد فضای آموزش می شوند تا زمان فارغ التحصیلی در دانشگاه تنها با این مورد آشنا می شوند که دنیا جای سختی است و برای کسب نتیجه باید رقابت کرد.

صدری زاده تصریح کرد: این در حالیست که چنین آموزش هایی به جای ایجاد حس همکاری در فضای جامعه موجب ایجاد فضای رقابتی شده و این موضوع را به افراد القا می کند که برای پیشرفت باید صندلی یکدیگر را اشغال کنند. کاملا مشخص است که در چنین جامعه ای نوآوری و خلاقیت جایی ندارد.

مدیر موسسه اومند با بیان اینکه، آنچه بخش های مختلف جامعه به آن نیاز دارند آموزش نیست، بلکه پرورش است، گفت: کودکان ما به یادگیری مهارتهای زندگی نیاز دارند. از این رو، می توان اینگونه نتیجه گرفت که کمبود شغل دلیل وجود بیکاری در قشر تحصیل کرده در کشور نیست بلکه، عدم توجه به آموزش مهارت های مورد نیاز برای افراد مشکل اصلی جامعه است. چراکه، شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد تحصیل کرده در رشته های غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده اند که این اتفاق نتیجه عدم کسب مهارت های لازم در فضای آموزشی است.

وی با اشاره به آمار و وضعیت نوجوانان و جوانان پشت کنکور گفت:  اعداد و ارقام نشان می دهد خانواده ها برای ورود فرزندشان به دانشگاه و عبور از سد کنکور هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند. این در حالیست که دانش آموز و دانشجو بیش از هرچیزی به آموزش مهارت برای ورود به بازار کسب وکار نیازمند است.

صدری زاده با بیان اینکه کار موسسه اومند زمانی پایان پیدا می کند که دانشجو وارد بازار کار شود، تاکید کرد: جای خالی آموزش نواوری و خلاقیت در فضای کسب و کار در کشورم خالی است. در صورت توجه به چنین آموزش هایی است که جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان یاد می گیرند بتوانند صاحب کسب وکار خودشان باشند و با بهره گیری از مهارتهای ارتباطی خود بتوانند در کنار دیگران به شکل تیمی وگروهی یک سازمان را اداره کنند.

بر اساس این گزارش، موسسه مهارت آموزی و رشد آفرینی اومند فعالیت خود را از سال 95 آغاز کرده است. عمده فعالیت های این موسسه معطوف به شهرستان های محروم و دور افتاده است. اومند از طریق آموزش های خود که به هیچ وجه متمرکز بر قبولی در کنکور نبوده، توانسته بیش از 75 درصد از دانش آموزان و مراجعان خود را با رتبه زیر سه هزار وارد دانشگاه کند. حدود 20 درصد این افراد جزو رتبه های دو رقمی کنکور هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا